Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is de manier om nieuws te pitchen bij journalisten

Onderzoek brengt voorkeuren in kaart.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het persbericht dat alleen uit tekst bestaat verliest snel aan populariteit bij journalisten. De overgrote meerderheid van journalisten wil persberichten met foto&;s erbij (73%), en een aanzienlijk aantal wil grafieken (43%), infographics (32%), logo&;s (29%) en video&;s (27%) aangeleverd krijgen bij een persbericht.

related partner content for mobile comes here

Behoeften

Dat blijkt uit het Business Wire media-onderzoek 2014 waarin de behoeften van journalisten in kaart zijn gebracht. Business Wire ondervroeg daarvoor 300 Amerikaanse journalisten.

Naast de enorme populariteit van beeld willen journalisten vooral persberichten ontvangen met:

  • het laatste nieuws (77%)
  • ondersteunende feiten (70%)
  • en interessante invalshoeken voor een verhaal (66%).

Sociale media

Het onderzoek ruimt een grote misvatting uit de weg. Ondanks dat sociale media belangrijk zijn voor onder meer research en distributie van nieuws door journalisten blijkt dat ze niet graag benaderd willen worden via sociale media. Slechts 10% wil zijn informatie via Facebook krijgen, 12% via Google+, 17% via Twitter en 25% via LinkedIn.

Meer online dan traditioneel

Het blijkt verder dat de verschuiving naar &;online&; in de journalistiek in volle gang is. Een meerderheid van de journalisten werkt voor online publicaties en blogs (44%). Een minderheid schrijft voor tijdschriften (28%) en kranten (16%).

Websites en newsrooms

Als journalisten research doen naar een bedrijf of organisatie gaan ze daarvoor naar de betreffende websites (92%), online newsrooms (77%) en de sociale media-kanalen (42%).

Het volledige rapport is te downloaden.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in