Overslaan en naar de inhoud gaan

Digital marketing in Nederland draait om personalisatie en effectiviteit

De klant digitaal zo direct mogelijk kunnen bereiken, dat wordt de komende tijd de heilige graal van Nederlandse marketeers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo blijkt uit onderzoek van Adobe, in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing.

related partner content for mobile comes here

Marketeers weten het inmiddels: consumenten eisen dat bedrijven voldoen aan de nieuwe verwachtingen rondom engagement, directies willen return on investment en conversie. Digitale marketing zou al die eisen tegemoet kunnen komen, maar tot nu toe hebben marketeers de belofte nog niet kunnen waarmaken: het opzetten van een optimaal werkende digitale marketingomgeving.

Hoe digitaal adequaat voelt de Nederlandse marketeer zich eigenlijk? In samenwerking met Adobe ondervroeg Tijdschrift voor Marketing 443 Nederlandse marketeers. Hoe ziet hun stappenplan naar excellente digitale marketing eruit?

Zorgen over effectiviteit
Marketeers blijken het meest bezorgd over hoe ze de effectiviteit van hun campagnes kunnen bewijzen (82 procent), en hoe ze bij kunnen blijven met alle veranderingen in marketing (73 procent). Ze maken zich iets minder zorgen over het krimpen van budgetten (70 procent).

De zorgen over effectiviteit zijn logisch: de meeste marketeers worden op dit moment immers afgerekend op basis van conversie. Maar liefst 47 procent geeft dit als antwoord. Leadgeneratie volgt op plek 2 met 25 procent, en awareness op afstand daarachter, met 13 procent.

Op het vlak van digital data analytics zat dit jaar de meeste groei, aldus de respondenten.’Iets meer’ zegt 48 procent, ’veel meer’ zegt 12 procent.

Nadruk op leads en conversie
De belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar? Nog meer nadruk op het genereren van salesleads en conversie, antwoordt 75 procent. Daarnaast wil men toe naar gepersonaliseerde ervaringen voor klanten (72 procent) en moet de effectiviteit van campagnes nog meer bewezen worden (71 procent).

Het belangrijkste gebied voor marketeers de komende periode? Personalisatie. 40 procent van de respondenten geeft dit antwoord. 22 procent hoopt nog steeds op echte engagement met de doelgroep via social media, en nog eens 22 procent richt zijn pijlen op big data.

Verantwoording
Het onderzoek werd in de eerste helft van oktober gehouden, middels een online enquete onder marketingprofessionals aan opdrachtgeverskant. 443 respondenten namen deel aan het onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in