Overslaan en naar de inhoud gaan

Deloitte: ‘Nederlandse kerstconsument is nostalgische shopper’

Nederlander doet liever inspiratie op in een leuk gedecoreerde winkel, dan dat hij zit te loeren naar het scherm op zijn device.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Online winkelen wordt steeds dominanter, natuurlijk, maar de Nederlandse consument gaat voor de feestdagen weer terug naar de traditionele winkels. Dat concludeert Deloitte althans uit een onderzoek onder ruim 8 duizend consumenten in tien landen, (879 Nederlandse respondenten).

related partner content for mobile comes here

Nostalgie
Volgens Deloitte kan op basis van het onderzoek gesteld worden dat de Nederlandse consument een nostalgische shopper lijkt. ‘Zo hechten Nederlanders drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen.’

Kerst-optimisme
Nederlanders zijn volgens Deloitte het meest positief over de huidige economische situatie in vergelijking met de rest van de Europese consumenten. We denken dan ook 3 procent meer uit te geven aan de feestdagen dan vorig jaar.

Cosmetica
Chocola op één en boeken op twee. Dat zijn de aanvoerders van de verlanglijstjes in 2017. Deloitte: ‘Op nummer drie staat voor mannen eten en drinken, en voor vrouwen cosmetica en parfum. Zeven van de tien producten op ons verlanglijstje staan ook het boodschappenlijstje van de Sint of Kerstman. Voor kinderen onder de twaalf jaar kopen we dit jaar vooral constructiespeelgoed en bordspellen en puzzels, en tieners kunnen rekenen op videogames en chocola.

Online versus offline
Deloitte stelt vast dat Nederlandse consumenten het liefste naar fysieke winkels gaan om inspiratie voor decembercadeaus op te doen. ‘Vervolgens koopt bijna driekwart van de consumenten de cadeaus ook in een fysieke winkel en bijna de helft winkelt online. Opvallend is dat vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels populair zijn bij de Nederlandse consument.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in