De visie en missie zijn bepaald, en dan . . . .
Ieder bedrijf heeft ze, plannen! Strategisch, marketing, communicatie, sales, afdelingsplan en zo zijn er zeker nog een heleboel te noemen. Twee onderwerpen hebben deze plannen vaak gemeen. De visie en de missie! Het zijn de mooi geschreven volzinnen waar een plan mee begint. Het lijkt er soms op dat de visie en missie er in staan omdat dat nu eenmaal zo hoort. Want wees nou eerlijk hoeveel procent van de medewerkers kent ze en handelt hier ook naar? Is het een planmatige wet of heb je er echt iets aan?
Mijn doel van dit artikel is om bewustwording te creëren over de absolute meerwaarde van de visie en de missie. Ik kom te vaak tegen dat de visie en missie niet gebruikt worden en dat de termen door elkaar worden gebruikt. Om de kaders voor dit artikel vast te stellen begin ik met een korte uitleg over de visie en de missie. Als je ze al kent, dan zou ik dat blokje maar overslaan. Bij twijfel, gewoon even lezen!
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Wat zijn de visie en missie ook alweer?
Mensen met visie kunnen een beeld schetsen van hoe de wereld er over een periode van 3 tot 5 jaar uit ziet. Een visie is niet tijdloos en kan zichzelf inhalen door de werkelijkheid. Het is dus belangrijk dat een visie periodiek herijkt wordt. Een missie is iets totaal anders. De missie kan je omschrijven als het hoger gelegen doel van een organisatie. De echte toegevoegde waarde voor een klant. De missie is absoluut tijdloos.
De invulling van de missie wordt beïnvloed door de visie. Zo kan een organisatie een toekomst beeld schetsen van hoe de doelgroep over vijf jaar communiceert. Om dan je doelgroep nog steeds goed te kunnen bereiken moet er misschien nu al nagedacht worden over de consequenties van deze verandering. De visie en missie samen zorgen voor de stip op de muur. De stip waar een bedrijf met zijn allen naar toe wil. Op de route naar de stip staan piketpalen, dit noemen wij ook wel de strategisch doelstellingen.
Nu de praktijk:
Veel bedrijven hebben een visie en een nog mooiere missie alleen wordt daar weinig tot niks mee gedaan. Voor deze blog heb ik een klein onderzoek gedaan door bij een aantal bedrijven de medewerkers te vragen wat de missie van het bedrijf is en wat zij persoonlijk daar aan toevoegen. Het bedroevende was dat ik van iedereen een wollig en niet te volgen antwoord kreeg.
Bedrijven waar de visie en missie alleen op papier staan kenmerken zich door een wisselend beleid. Vaak zie je dat de verkoopresultaten aan het roer staan. Vallen de resultaten tegen dan gaan we massaal naar rechts. Komt daar niet snel genoeg resultaat dan schieten we weer naar links. Deze bedrijven werken vooral op middelen (tactisch operationeel) niveau, zijn erg druk met de waan van de dag. Dit komt omdat zij niet scherp hebben wat hun stip op de muur is. De in te zetten activiteiten worden niet getoetst aan de strategische doelstellingen. Is dat erg? Ja! Er gaat veel geld verloren aan onnozele acties, het gaat ten koste van het ondernemerschap en motivatie van de medewerkers en dan hebben we het nog niet over de klanten gehad.
Een goed omschreven missie geeft je één duidelijk doel, toegevoegde waarde voor je klant en duidelijk kaders voor je organisatie. In dit artikel heb ik vooral stil gestaan bij hoe bedrijven er nu mee omgaan. De volgende keer wil ik dieper ingaan op wat je als organisatie kan doen om meer uit de visie en missie te halen. Mocht je nu al meer willen weten dan raad ik je de volgende boeken aan: Good to Great van Jim Collins, Eckarts notes van Eckart Wintzen en Gung ho! van Ken Blanchard & Sheldon Bowles.
Pim Jonker
Strategisch marketeer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid