De meest besproken reclames op Twitter
Multiscope bekeek 3 maanden lang welke reclame's werden besproken op Twitter, en wat het sentiment hierbij was.
Wekelijks worden er rond de 20.000 berichten over reclame op social media geplaatst, aldus het onderzoeksbureau. Over het algemeen zijn twitteraars positief over reclames.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn het afgelopen kwartaal zag Multiscope een opleving in het sentiment aan het begin van februari. In deze periode zijn de commercials van Olli en Volkswagen gelanceerd. Deze commercials hadden een positieve impact op het gemiddelde sentiment van consumenten over reclame in het geheel, aldus Multiscope.
De top 20 meest besproken campagnes in de gemeten periode, incl. de sentimentsindex (SI), het percentage positieve berichten minus het percentage negatieve berichten.
Roken is zoooo…
Bijna 4.000 berichten zijn er geplaatst over de ‘Roken is zooo…’ campagne. Social media gebruikers geloven echter niet dat deze campagne zorgt dat mensen stoppen met roken. Inzoomen op de consumenten die over deze reclames praten, leert dat de verdeling mannen vs vrouwen vrijwel gelijk is (52 procent vrouwen vs. 48 procent mannen).
Bovenstaande afbeelding splitst de berichten naar de verdeling mannen versus vrouwen. De commercial van Volkswagen (met het hondje) wordt vaker door mannen besproken (64 procent) dan door vrouwen (36 procent). Daarentegen bespreken vrouwen (60 procent) de reclames van C1000 meer dan mannen. Uit onderstaande twee lijsten blijkt dat onder mannen en vrouwen verschillende reclames het meest besproken worden. Door mannen worden de campagnes van Volkswagen, KPN en Axe meer besproken. Vrouwen hebben het meer over de TicTac reclame en (uiteraard) ook over de Coca Cola (light) commercial met de tuinman.
Consumenten zijn het meest positief over de reclame met Olli en Giovanni van Bronckhorst. Twee op de vijf berichten over deze commercial is positief. Vrouwen zijn positiever (44 procent positief) over deze reclame dan mannen (37 procent positief). De Olli reclame is geïnitieerd door ASR om bekend te maken dat Blijdorp het laatste half jaar shirtsponsor is van Feyenoord.
Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat Feyenoord het meest wordt genoemd in de berichten over deze commercial. In ongeveer de helft van alle berichten wordt ook Blijdorp genoemd. Het volume van ASR blijft beperkt tot enkele berichten en daarvan wordt een klein gedeelte genoemd in combinatie met Feyenoord.
Ali B
Het beeld dat de overlap van Feyenoord, Blijdorp en ASR laat zien, komt ook naar voren bij reclames van bekende Nederlanders. Bijvoorbeeld de reclame van T-Mobile met Ali B.
Ali B wordt vaker met reclame geassocieerd dan T-Mobile. Daarbij zie je dat T-Mobile ongeveer in een derde van de berichten genoemd wordt met Ali B. Het volume van Ali B is groter dan T-Mobile.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid