De komst van de Preditors
Tien jaar geleden was het nog simpel. Een cliënt stapte naar een reclamebureau, vroeg om een creatieve uiting, er werd een director op gezet en een paar maanden later was er een tv-reclame.
Maar nu wordt het steeds ingewikkelder: productiebedrijven worden bedreigd vanuit het internet. Iedereen kan nu een director zijn, en cliënten kunnen creatieve talenten rechtstreeks benaderen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaCreatives hebben hun eigen online netwerken met capabele contacten waarmee zij uitstekend creatief werk kunnen leveren; vaak beter dan dat van traditionele bureaus. En sneller. En goedkoper.
Er is inmiddels een hele horde jonge creatives die met een simpele handcamera en een pak software advertising creëert die veel directer en creatiever is dan het werk van traditionele bureaus en productiebedrijven.
Bedreiging
In de VS worden zij de ‘Preditors’ genoemd. Chris Clarke, net weg bij Digitas en nu chief creative officer van Lbi: ‘Zij zijn een grotere bedreiging voor Hollywood en tv dan voor advertising. Maar het is niettemin een dreiging voor reclamebureaus en productiebedrijven. Deze nieuwe netwerken kunnen allerlei soorten werk binnenhalen.’
Digitas is een van de bureaus die met deze Preditor-netwerken werkt, onder meer bij opdrachten voor American Express en Samsung.
Een voorbeeld van zo’n freelancersnetwerk is B3TA. Medeoprichter Rob Manuel: ‘Bureaus maken zich druk om de cash, wat op zich redelijk is. Maar ze zijn altijd bang om een cliënt te irriteren met iets wat te ver gaat, dus halen de grappigste ideeën uit brainstormsessies zelden het pitchdocument. Vrije creatives hebben die beperkingen niet.’
Bron: Campaign
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid