Overslaan en naar de inhoud gaan

De komst van de Preditors

In de reclamewereld dreigt het conventionele productiemodel omver te worden geworpen door netwerken van onafhankelijk werkende creatives.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tien jaar geleden was het nog simpel. Een cliënt stapte naar een reclamebureau, vroeg om een creatieve uiting, er werd een director op gezet en een paar maanden later was er een tv-reclame.

related partner content for mobile comes here

Maar nu wordt het steeds ingewikkelder: productiebedrijven worden bedreigd vanuit het internet. Iedereen kan nu een director zijn, en cliënten kunnen creatieve talenten rechtstreeks benaderen.

Creatives hebben hun eigen online netwerken met capabele contacten waarmee zij uitstekend creatief werk kunnen leveren; vaak beter dan dat van traditionele bureaus. En sneller. En goedkoper.

Er is inmiddels een hele horde jonge creatives die met een simpele handcamera en een pak software advertising creëert die veel directer en creatiever is dan het werk van traditionele bureaus en productiebedrijven.

Bedreiging

In de VS worden zij de ‘Preditors’ genoemd. Chris Clarke, net weg bij Digitas en nu chief creative officer van Lbi: ‘Zij zijn een grotere bedreiging voor Hollywood en tv dan voor advertising. Maar het is niettemin een dreiging voor reclamebureaus en productiebedrijven. Deze nieuwe netwerken kunnen allerlei soorten werk binnenhalen.’

Digitas is een van de bureaus die met deze Preditor-netwerken werkt, onder meer bij opdrachten voor American Express en Samsung.

Een voorbeeld van zo’n freelancersnetwerk is B3TA. Medeoprichter Rob Manuel: ‘Bureaus maken zich druk om de cash, wat op zich redelijk is. Maar ze zijn altijd bang om een cliënt te irriteren met iets wat te ver gaat, dus halen de grappigste ideeën uit brainstormsessies zelden het pitchdocument. Vrije creatives hebben die beperkingen niet.’

Bron: Campaign

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in