Overslaan en naar de inhoud gaan

Iedereen is een beïnvloeder door social media

Een nieuw rapport van Universal McCann analyseert het ontstaan van een nieuwe generatie 'super influencers' die zijn ontstaan door het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een nieuw rapport van analyseert het ontstaan van een nieuwe generatie 'super influencers' die zijn ontstaan door het groeiende gebruik van social media.

related partner content for mobile comes here

Onder de titel 'When did we start trusting strangers? How the internet turned us all into influencers." is een grootschalig onderzoek gedaan naar de kennisverschuiving van een professionele en topdown benadering naar een peer-to-peer benadering.

Ondanks dat social media informatie transparanter en democratischer maakt, concludeert het rapport dat niet iedereen een grote invloed uitoefent; 'super influencers' hebben een veel grote invloed op anderen dan gemiddelde gebruikers.

In het onderzoek worden er drie oorzaken genoemd die ten grondslag liggen aan de groeiende invloed van consumenten:

- Het ontstaan van social media: Door middel van social media tools is iedereen in staat om content te creëren en zijn mening te geven

- Digitalisering van vrienden: Door middel van sociale netwerken breiden we onze contacten uit en daarmee onze invloed. Ook vergemakkelijken deze netwerken het frequent onderhouden van contact met (digitale) vrienden

- Groei van influencer channels: Social media platformen vergemakkelijken het delen van meningen. Met social media is het laagdrempelig om je mening te geven en daarmee invloed uit te oefenen. Tevens vertrouwen we aanbevelingen van vreemden in een even grote mate als die van onze vrienden.

Kijkend naar de gebieden waar we invloed op uitoefenen blijft het niet alleen bij internetgerelateerde zaken, ook op 'offline' producten en diensten doen we dat. Uit het onderzoek van McCann blijkt dat we gemiddeld op 12 tot 14 categorieën invloed hebben, een veel hoger aantal dan dat mogelijk was voor het internet.

Binnen vakanties en bestemmingen wordt het meest gezocht naar ervaringen en meningen van gebruikers. Zo is bijvoorbeeld een van de meest populaire sites waarin ervaringen en meningen van hotels worden gedeeld. Ook wordt er veel naar consumentenelektronica gezocht waarin in Nederland een belangrijk aandeel heeft.

Kijkend naar het demografisch profiel van de 'super influencers' zijn dit over het algemeen hogeropgeleide mannen in de leeftijdscategorie 25-34 in een senior management positie.

De attitudes van superinfluencers, zijn overwegend 'early adopters' die nieuwe producten proberen, risico's durven te nemen en hun mening vaak delen met vrienden.

Een opvallend statement uit het McCann rapport is dat er wordt geclaimd dat super influencers Obama hebben geholpen met de nominatie van de democratische partij. Met behulp van bloggen, twitteren, social networking en content creatie hebben super influencers hun invloed kunnen uitoefenen om geld te verkrijgen, mensen uit te nodigen om te stemmen en de mainstream media te beïnvloeden.

Het groeiende bereik van invloed door social media is niet nieuw, maar de cijfermatig onderbouwing van Universal McCann geeft een helder een duidelijke bewijsvoering over deze trends. Daarnaast is een belangrijke conclusie het onderkennen dat er groepen 'superinfluencers' zijn die onevenredig grote invloed uitoefenen, en bepalend kunnen zijn voor de perceptie van een merk. Het actief betrekken van deze groep kan een grote waarde hebben in de communicatiestrategie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Budget Trekking

It very rare in the other regions to find lakes made out of glacier deposits and in plenty. This trek takes you to beautiful emerald green and turquoise lakes. The lakes reflect the most magnificent reflection of the highest mountains. To add up, it takes you to the highest walkable passes, which is as well a fantastic vantage points. The vantage point offers views of one of the world’s highest mountains. Cho La offers the view of Everest and unlike the view from Kala Patthar. From Chola pass you can see the Everest dominating the entire landscape. Finally, we as well see the Everest base camp and the Kala Patthar which is the zenith of the trek
visit https://www.budgettrekking.com/package/everest-base-camp-trek-via-gokyo-lakes/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in