De emotie van sport inzetten voor je merk
Mariska Woertman - Hoofd Corporate Communicatie, Sponsoring en Events, Randstad
Eigenlijk wilde Mariska niemand minder dan Erben Wennemars meenemen voor een leuk een-tweetje, maar voor Erben kwam er wat natuurijs tussen. In haar eentje deed ze het echter prima; Mariska begon met een filmpje over het project ‘Goud op de werkvloer’. Met dit project - een gezamenlijk initiatief van Randstad, NOC*NSF en Sport op de Werkvloer - stimuleert en begeleidt Randstad topsporters in hun loopbaan naast en na hun sportcarrière. Daarnaast is Randstad betrokken bij dvierse andere sportinitiatieven, waaronder de Olympische Spelen.
Mariska verklapte dat het contract met NOC*NSF vorig jaar zo’n 1,4 miljoen euro waard was. Daarbij merkte ze op zij dat minstens evenveel budget nodig is om een dergelijk contract goed te implementeren.
Yves Kummer - oprichter en directeur Kumpany
Yves Kummer, oprichter van het merkactivatiebureau Kumpany en rugbyspeler, begon met een kleine test: wie wist welke bedrijven de KNVB, Eredivisie en de voetbalclubs sponsoren? Slechts enkele antwoordden correct. Zijn conclusie was dan ook om als bedrijf zelf initiatieven te nemen in plaats van je naam aan bestaande initiatieven te koppelen. Tevens pleitte Kummer voor sponsoring van kleinere initiatieven omdat een bedrijf of merk dan meer controle heeft en de samenwerking vaak flexibeler is. Ten slotte enkele tips:
- Sponsoring moet een middel zijn in een groter strategisch geheel
- Geef niet alleen geld, maar bouw een relatie op met wat je sponsort
- MBO (maatschappelijk betrokken ondernemen) wordt steeds belangrijker
- Iedereen mag het weten: je moet uitdragen wat je doet
- Intern moeten mensen ook overtuigd zijn van het nut van de sponsoring: intern draagvlak is cruciaal
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Jaap de Groot – Chef Telesport bij De Telegraaf
Jaap blijft een spin in het sportweb. Niet alleen is zijn netwerk enorm, ook zit hij wekelijks met alle afdelingen (redactie, maar ook marketing en PR) om tafel. Hierbij wordt bekeken hoe . media rondom sport het beste geïntegreerd kunnen worden ingezet. De Telegraaf is van offline steeds meer naar gemengde media geschoven, maar volgens Jaap de Groot blijft de krant de spil. Aan het Sportmoment van de Maand (Lotto) deden zo’n tweeduizend mensen mee toen het op tv werd uitgezonden, na integratiemet de krant steeg dat naar 25.000
Marc van Leest - Media Manager Ajax
Een club met 4 miljoen leden. Zo omschreef Marc van Leest zijn geliefde Ajax. Voetbal is een religie, aldus Marc. Ajax heeft de grootste Facebook aanhang van Nederland (400.000 vrienden), een pagina die is ontstaan uit het samenvoegen van diverse Ajax pagina’s. De club heeft deze allemaal geclaimd en samengevoegd in de officiële Ajax Facebook pagina. Ondanks haar enorme populariteit wil Ajax internationaal meer gaan betekenen.
Nicolien Sauerbreij – snowboardster met Olympische titel
Nicolien Sauerbreij wil alleen gesponsord worden als het klikt met haar contactpersoon. Daarnaast gaat ze liever voor kleine merken dan grote, omdat ze dan kan meedenken en soms zelfs mee kan creëren. Zo ontwierp ze voor haar brillensponsor de voor haar perfecte skibril, die in productie is genomen en is uitgegroeid tot het bestlopende model. Sauerbreij werkt met diverse merken; voor kleinere sponsordeals verzorgt ze clinics, grotere mogen haar portretrecht afkopen. Maar bovenal wil ze prettig werken met een sponsor, anders gaat de deal niet door.
Verslag: Melanie Bosveld
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid