Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland fashionland?

Dit voorjaar komt Vogue Magazine naar ons kikkerlandje. Jaren werd Nederland niet echt serieus genomen door echte modelanden als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland is er klaar voor, maar zijn de mensen (lees het gewone volk) daar klaar voor? Want de grote steden niet meegerekend, loopt de gemiddelde Nederlander er nog niet erg hip bij. Ons land is veel te klein en nuchter om mode echt op de kaart te zetten, dat is de reden dat ambitieuze ontwerpers nog steeds hun heil in het buitenland zoeken. Onlangs is er een rel ontstaan tussen Elite modellenbureau en een aantal modellen van het programma ‘Hollands next topmodel’. De winnares wordt een contractgarantie van € 75.000,- euro beloofd maar krijgt uiteindelijk een bedrag van maximaal € 10.000,-. Er zijn al modellen die een rechtszaak zijn gestart tegen Elite Modellenbureau en overwegen ook stappen tegen de programmaproducer en zender te nemen. Hoe kan je deze belofte ook waarmaken als een model in Nederland voor een modeshoot ongeveer € 300,- per dag krijgt? Dan moet ze veel opdrachten binnen halen of moet ze meteen internationaal bekend worden. Een onmogelijke taak, lijkt mij.

related partner content for mobile comes here

In 2010 heeft Bart Maussen, Amsterdam Fashion Week, overgenomen. De vraag is of het hem veel heeft opgeleverd. Hij probeert de link te maken naar een breder publiek. Dat is nodig om het hoofd boven water te houden. Alleen het gewone publiek zit niet te wachten om tussen de fashionista’s allerlei leveranciers te bezoeken.

Slimmer is het concept 'The Fashionlisst' van Mauritz Briët en Anna Liss, een beurs naast de huishoudbeurs waar vooraanstaande merken zoals Gucci en YSL met flinke kortingen worden aangeboden. Deze organisatoren hebben het gevoel voor high end mode gecombineerd met kortingen en huishoudbeurs, wat natuurlijk de gemiddelde Nederlander nog steeds het meest aanspreekt. Couturiers in Nederland hebben het nog steeds erg zwaar. Couturiers die voor H&M ontwerpen, vinden daarentegen gretig aftrek bij het grote publiek. Want we blijven Nederlanders, high end fashion is nog steeds voor een zeer selecte doelgroep. De gemiddelde Nederlander wil er wel goed uitzien maar het moet betaalbaar en vooral makkelijk draagbaar zijn. Laat Voque Magazine maar komen, want kijken doen we wel graag!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in