Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever verwacht lastig 2012

Unilever heeft een zeer uitdagend jaar achter de rug en denkt dat ook dit jaar de economische omstandigheden lastig zullen blijven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het concern had afgelopen jaar met name moeite om in de voedseldivisies groei te realiseren. De groei- en winstcijfers in de voedseltak waren over 2011 flink lager dan die van de andere divisies. West-Europa bleef de moeilijkste regio voor Unilever, hoewel het concern wel zegt marktaandeel te hebben gewonnen.

related partner content for mobile comes here

De zogenoemde onderliggende verkoopgroei, exclusief overnames en valutaschommelingen, bedroeg in Europa vorig jaar 0,7 procent, terwijl in Azië en Afrika dat cijfer 10,5 procent bedroeg. Ook de verkoopvolumes lagen in Europa lager dan elders, wat het concern gedeeltelijk compenseerde door prijsstijgingen. Daarmee berekende Unilever de gestegen grondstofprijzen gedeeltelijk door.

Maar zelfs in de opkomende markten is her en der sprake van zwakke plekken, zei financieel topman Jean-Marc Huët donderdag in een toelichting op de cijfers die Unilever donderdag publiceerde. Zo ondervond Unilever bijvoorbeeld sterke concurrentie in onder meer India en had het concern ook last van hogere grondstofkosten.

Unilever haalt inmiddels meer dan de helft van de omzet uit opkomende markten. Het concern liet weten overal beter dan de markt te hebben gepresteerd.

Over heel 2011 boekte Unilever een nettowinst van 4,6 miljard euro op een omzet van 46,5 miljard euro. Dat is respectievelijk 1 en 5 procent meer dan in 2010. Als gevolg van hogere kosten ging de onderliggende winstmarge van Unilever met 1,8 procentpunt omlaag. Dat werd gecompenseerd door onder meer kostenbesparingen, waardoor de marge met 0,1 procentpunt daalde.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in