Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument moet wennen aan innovaties in winkel

Retailers moeten consumenten beter begeleiden bij de introductie van innovaties om ervoor te zorgen dat consumenten die accepteren. Vooral…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek dat Q&A Research & Consultancy heeft uitgevoerd in opdracht van Retail Event Nederland onder de tien populairste technologische retailinnovaties volgens consumenten.

related partner content for mobile comes here

Op basis van het onderzoek heeft Q&A een top 10 van belangrijke retailinnovaties bij consumenten opgesteld. Op de eerste plek staat de zelfscankassa. 71% van de consumenten geeft aan hiermee bekend te zijn. De verwachting is dat 44% van de bevolking uiteindelijk gebruik gaat maken en dat 37% deze innovatie accepteert.

Op de tweede plaats staat het touchscreen-informatiepunt in de winkel (49% is hiermee bekend) en op nummer 3 staat de interactieve paskamerhulp. Vrouwelijke consumenten verwachten dat 38% van de Nederlandse bevolking inclusief zijzelf hiervan gebruik gaan maken. Bij mannen is dit percentage lager (28%).

Onbekendheid van een innovatie betekent niet dat de innovatie niet zou worden gebruikt. De interactieve paskamerhulp is slechts onder 7% van de ondervraagden bekend. De smart paskamer is nog het meest onbekend (6%), terwijl deze op nummer 4 staat in de top 10.

Vrouwen zien niet altijd de toegevoegde waarde van het gebruik van een retailinnovatie. Ze vinden daarnaast dat er meer risico’s aan zijn verbonden en geven aan dat het hen niet altijd makkelijk lijkt om een bepaalde innovatie te gebruiken. Mannen (25%) zouden bijvoorbeeld, indien het hen nu wordt aangeboden, eerder met een vingerafdruk betalen dan vrouwen (tien%).

Top 10 van technologische retailinnovaties

1. Zelfscankassa
Scan zelf de barcodes van boodschappen voor het afrekenen bij een geïntegreerde betaalautomaat.

2. Touchscreen-informatiepunt in winkel
Geeft gedetailleerde informatie over het product, zoals producteigenschappen, speciale kortingen en bijpassende producten.

3. Interactieve paskamerhulp
Een display met touchscreen waarmee hulp is in te schakelen van, en communicatie mogelijk is met een ‘verkoopmedewerker’.

4. Smart paskamer
Met RFID-chips in kledingstukken identificeert de paskamer welke kledingstukken iemand meeneemt. Op een touchscreen verschijnt gedetailleerde productinformatie, zoals prijs, materiaal en wasinstructies.

5. Smart Carts (slimme winkelwagens)
Het videoscherm op de winkelkar toont de boodschappenlijst of een recept. Het interactieve systeem leidt gebruikers langs de toepasselijke schappen in de supermarkt. Op het scherm verschijnen tevens interessante aanbiedingen en ontvangt men mogelijk kortingsbonnen. De consument kan meteen de boodschappen scannen en afrekenen.

6. Betalen met vingerafdruk
Scan een vingerafdruk en het aankoopbedrag wordt automatisch van de bijbehorende rekening afgeschreven.

7. Augmented Reality (zoals QR-code)
Scan een digitaal icoon op het product met een smartphone voor meer productinformatie, zoals materialen en prijzen, en bijvoorbeeld een 3D-weergave van het product.

8. Mobiele apps
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, bekijk de folder, ontvang kortingsacties en maak een boodschappenlijstje via een smartphone-app. Ook direct bestellen in de online winkel is mogelijk.

9. Interactieve paskamerspiegel
De spiegel bevat een digitaal scherm met zeer hoge resolutie en camera. De spiegel projecteert holografische afbeeldingen van kledingstukken, zodat gebruikers kunnen zien hoe ze er in een bepaalde outfit uitzien, zonder de kledingstukken zelf te hoeven aantrekken.

10. Virtuele schappen
Het lijkt in eerste instantie op een gewoon schap, maar het is een scherm in de winkel. Consumenten bekijken producten via de 3D-touchscreentechniek.

Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy onder ruim 2.800 consumenten in week 7 tot en met week 9 van 2013. Hierbij is gebruik gemaakt van het Q&A-panel dat eigendom is van Q&A Research & Consultancy. De resultaten van de consumenten zijn gewogen naar de Nederlandse bevolking.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in