(Onderzoek) Albert Heijn favoriet dankzij Euroshopper
Preferenso analyseerde samen met Trendbox 872 servicereviews over Supermarktketens.
60 procent van de consumenten geeft aan dat de supermarkten vriendelijk en behulpzaam personeel hebben. Alleen de Aldi kreeg een beduidend lagere score van klanten op dit punt, slechts 20 procent gaf aan het personeel vriendelijk en behulpzaam te vinden.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaKlanten hechten veel belang aan de prijsstelling en aanbiedingen. De prijsstelling van de Lidl (53 procent), Aldi (50 procent) en Jumbo (50 procent) wordt zeer goed gewaardeerd. De Plus en Albert Heijn worden duurder bevonden, zij scoren hierop respectievelijk 28 procent en 22 procent. De aanbiedingen bij C1000 zijn erg populair (43 procent), maar dat deze vaak uitverkocht zijn is hun klanten een doorn in het oog.
Het derde belangrijke element voor supermarkten volgens de consumenten is de kwaliteit van de producten. Albert Heijn en Lidl springen er uit, in respectievelijk 58 procent en 56 procent van de reviews werd de goede kwaliteit genoemd. Ook Aldi scoort goed, in 42 procent van de reviews geven klanten een positief oordeel over de kwaliteit. Opvallend was dat Jumbo niet goed scoort met haar versafdeling, 10 procent van hun klanten adviseren andere klanten op het platform goed op de houdbaarheidsdatum te letten.
Albert Heijn op veel vlakken favoriet
Van de grote supers is Albert Heijn favoriet, maar liefst 300 van de 872 respondenten doet hier de dagelijkse boodschappen. Het vriendelijke en behulpzame personeel (75 procent), ‘wat zelfs met je meeloopt als je iets niet kunt vinden’, is hierin een belangrijke factor. Het uitgebreide assortiment (31 procent), de kwaliteit van de producten (58 procent) en de goede aanbiedingen (28 procent) doen de rest. Wel hebben de klanten de neiging zich te verontschuldigen voor het bezoek aan de dure Albert Heijn door een voorkeur voor de Euroshopperproducten en aanbiedingen aan te voeren: ‘Het is misschien niet de goedkoopste, maar dankzij de bonusaanbiedingen kun je elke week veel euro’s besparen.’
De top 3 volgens klanten
De lijst van meest aanbevolen supermarkten op het reviewplatform wordt aangevoerd door de Lidl met een 7,5 als gemiddeld cijfer. In 69 procent van de reviews wordt Lidl geroemd om zijn kwaliteit en vers producten. Wat klanten bij Lidl als minpunt aangeven is het minder ruime assortiment (10 procent).
Jumbo staat met een 7,4 op de tweede plaats in de ranglijst. Het vriendelijke personeel en de laagsteprijsgarantie zijn redenen om Jumbo hoog te waarderen. Benoemd wordt dat zowel A-merken als het eigen merk zeer scherp geprijsd zijn.
Nummer 3 in de lijst is de Plus met een 7,3. Het vriendelijke personeel werd in meer dan de helft van alle reviews genoemd. Als er negatief commentaar was over de Plus ging dit over de prijsstelling (25 procent).
De meningen over supermarkten zijn grotendeels in februari en maart 2013 verkregen en verwerkt op het Preferenso-platform.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid