Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Albert Heijn favoriet dankzij Euroshopper

Albert Heijn wordt door consumenten nog steeds gezien als dure supermarkt, maar door goedkope (huis)merken en aanbiedingen te kopen, kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

analyseerde samen met Trendbox 872 servicereviews over Supermarktketens.

related partner content for mobile comes here

60 procent van de consumenten geeft aan dat de supermarkten vriendelijk en behulpzaam personeel hebben. Alleen de Aldi kreeg een beduidend lagere score van klanten op dit punt, slechts 20 procent gaf aan het personeel vriendelijk en behulpzaam te vinden.

Klanten hechten veel belang aan de prijsstelling en aanbiedingen. De prijsstelling van de Lidl (53 procent), Aldi (50 procent) en Jumbo (50 procent) wordt zeer goed gewaardeerd. De Plus en Albert Heijn worden duurder bevonden, zij scoren hierop respectievelijk 28 procent en 22 procent. De aanbiedingen bij C1000 zijn erg populair (43 procent), maar dat deze vaak uitverkocht zijn is hun klanten een doorn in het oog.

Het derde belangrijke element voor supermarkten volgens de consumenten is de kwaliteit van de producten. Albert Heijn en Lidl springen er uit, in respectievelijk 58 procent en 56 procent van de reviews werd de goede kwaliteit genoemd. Ook Aldi scoort goed, in 42 procent van de reviews geven klanten een positief oordeel over de kwaliteit. Opvallend was dat Jumbo niet goed scoort met haar versafdeling, 10 procent van hun klanten adviseren andere klanten op het platform goed op de houdbaarheidsdatum te letten.

Albert Heijn op veel vlakken favoriet
Van de grote supers is Albert Heijn favoriet, maar liefst 300 van de 872 respondenten doet hier de dagelijkse boodschappen. Het vriendelijke en behulpzame personeel (75 procent), ‘wat zelfs met je meeloopt als je iets niet kunt vinden’, is hierin een belangrijke factor. Het uitgebreide assortiment (31 procent), de kwaliteit van de producten (58 procent) en de goede aanbiedingen (28 procent) doen de rest. Wel hebben de klanten de neiging zich te verontschuldigen voor het bezoek aan de dure Albert Heijn door een voorkeur voor de Euroshopperproducten en aanbiedingen aan te voeren: ‘Het is misschien niet de goedkoopste, maar dankzij de bonusaanbiedingen kun je elke week veel euro’s besparen.’

De top 3 volgens klanten
De lijst van meest aanbevolen supermarkten op het reviewplatform wordt aangevoerd door de Lidl met een 7,5 als gemiddeld cijfer. In 69 procent van de reviews wordt Lidl geroemd om zijn kwaliteit en vers producten. Wat klanten bij Lidl als minpunt aangeven is het minder ruime assortiment (10 procent).

Jumbo staat met een 7,4 op de tweede plaats in de ranglijst. Het vriendelijke personeel en de laagsteprijsgarantie zijn redenen om Jumbo hoog te waarderen. Benoemd wordt dat zowel A-merken als het eigen merk zeer scherp geprijsd zijn.

Nummer 3 in de lijst is de Plus met een 7,3. Het vriendelijke personeel werd in meer dan de helft van alle reviews genoemd. Als er negatief commentaar was over de Plus ging dit over de prijsstelling (25 procent).

De meningen over supermarkten zijn grotendeels in februari en maart 2013 verkregen en verwerkt op het Preferenso-platform.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in