Consument kiest niet voor Ik Kies Bewust
Ze kopen dergelijke producten niet vaker en gaan er ook niet meer andere, gezonde producten door kopen. Het effect van de door de overheid gesteunde campagne is dus zeer beperkt, alhoewel producenten van voedingsmiddelen het logo wel hebben omarmd.
Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksinstituut LEI van de Wageningen Universiteit heeft gedaan in opdracht van de ministeries van LNV en VWS. Tot nu toe was niet bekend of Ik Kies Bewust dan wel het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn mensen daadwerkelijk aanzetten tot een gezondere voedingskeuze. Maar de overheid heeft hoge verwachtingen van dergelijke logo's, omdat die consumenten zouden helpen bewuster te kiezen, waardoor ze minder vaak aan chronische ziekten gaan lijden door het eten van te veel suiker, zout en vet.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe Wageningse onderzoekers ondervroegen ruim zesduizend huishoudens over een periode van vier jaar over hun aankoopgedrag. Ze keken daarbij in het bijzonder naar de aankoop van vla, yoghurt, vruchtenlimonade en zakjes instantsoep met en zonder een 'gezond' logo.
Mensen bleken het logo wel te kennen en ook met gezondheid te associëren, maar ze stemden hun voedselkeuze er niet op af. Dat geldt zowel voor lage als hogere inkomens en voor alle opleidingsniveaus.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid