Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument kiest niet voor Ik Kies Bewust

De gemiddelde consument geeft weinig om het Ik Kies Bewust-logo op voedingsproducten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ze kopen dergelijke producten niet vaker en gaan er ook niet meer andere, gezonde producten door kopen. Het effect van de door de overheid gesteunde campagne is dus zeer beperkt, alhoewel producenten van voedingsmiddelen het logo wel hebben omarmd.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksinstituut LEI van de Wageningen Universiteit heeft gedaan in opdracht van de ministeries van LNV en VWS. Tot nu toe was niet bekend of Ik Kies Bewust dan wel het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn mensen daadwerkelijk aanzetten tot een gezondere voedingskeuze. Maar de overheid heeft hoge verwachtingen van dergelijke logo's, omdat die consumenten zouden helpen bewuster te kiezen, waardoor ze minder vaak aan chronische ziekten gaan lijden door het eten van te veel suiker, zout en vet.

De Wageningse onderzoekers ondervroegen ruim zesduizend huishoudens over een periode van vier jaar over hun aankoopgedrag. Ze keken daarbij in het bijzonder naar de aankoop van vla, yoghurt, vruchtenlimonade en zakjes instantsoep met en zonder een 'gezond' logo.

Mensen bleken het logo wel te kennen en ook met gezondheid te associëren, maar ze stemden hun voedselkeuze er niet op af. Dat geldt zowel voor lage als hogere inkomens en voor alle opleidingsniveaus.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in