Consument geeft alleen nog geld uit in supermarkt
Dat zegt directeur Laurens van den Oever van onderzoeksbureau GfK Retail & Technology. Consumenten houden de hand op de knip uit onzekerheid over de eigen toekomst en die van de wereldeconomie.
De omzet in de verschillende non-foodsectoren staat overwegend in de min. Zo staat de verkoop van muziek, games en dvd's 12 procent in de min in de eerste drie maanden van het jaar, boeken moeten het met 3,5 procent minder stellen. De totale verkoop van kleine huishoudelijke apparaten loopt 2 procent achter.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVolgens Van den Oever blijft de Nederlandse consument vooral thuis. 'De supers draaien als een tierelier.' Ook de fietsenverkoop profiteert en de tuincentra zitten bij de winnaars. Maar bij de doe-het-zelfcentra en in het witgoed is het kommer en kwel. 'Als er minder huizen worden verkocht, verhuizen we minder, klussen we minder en kopen we minder spullen zoals wasmachines en drogers.'
In de meeste consumentenkanalen gaat het sinds maart slechter. Het prachtige weer in Nederland doet de reisbranche geen goed. 'Het weer heeft direct invloed op het reisgedrag. De onrust in het Midden-Oosten verergert dat', aldus Van den Oever.
Bij de elektronica lijkt de groei er ook uit. Alleen echt nieuwe producten weten de consument nog naar de winkel te krijgen, zoals de iPad van Apple.
GfK houdt de verkopen bij van ruim 3500 winkelbedrijven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid