Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument besteedt vooral minder aan woning

Consumenten geven aanzienlijk minder uit aan het opknappen en inrichten van hun huis. Op diensten en voeding wordt niet bezuinigd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit berekeningen van het ING Economisch Bureau. Door de economische teruggang is de verkoop van duurzame goederen sinds 2008 met 10 procent teruggelopen. Ze liggen daarmee onder het vorige dieptepunt van eind 2009.

related partner content for mobile comes here

Meubelzaken zagen sinds 2008 hun verkopen met 20 procent dalen. Bij bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels liep de verkoop met een zesde terug. Ook voor de kinderkamer wordt minder aangeschaft. Speelgoedverkopen namen de afgelopen vier jaar met 10 procent af.

De dienstensector blijft volgens ING wel overeind. Zo bezuinigen consumenten niet snel op zorgconsumptie, maar ook niet op andere diensten, zoals schoenreparaties. Ook op voeding en andere noodzakelijke uitgaven wordt niet beknibbeld. Supermarkten zagen sinds 2008 hun verkoop met 3 procent toenemen, drogisterijen met 1 procent. Het energieverbruik nam door het koude weer in februari eveneens toe.

Het vertrouwen van de consument in de economie blijft volgens ING Economisch Bureau laag. De onderzoekers verwachten dat de consumptie met 1,5 procent daalt, vooral doordat er minder luxegoederen worden aangeschaft. Dat komt doordat de koopkracht voor het derde achtereenvolgende jaar afneemt en de werkloosheid stijgt.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in