Consument: banken lijken te veel op elkaar
Vooral grote en middelgrote banken vertonen veel overeenkomsten in hun positionering. Nichebanken vallen nog het meeste op, maar verliezen het van de grotere banken als het gaat om toegang. Consumenten vinden toegang via internet belangrijker dan het hebben van een uitgebreid kantorennetwerk.
Bankklanten kijken vooral naar toegang en de geboden service. Bij service gaat het met name om de deskundigheid van het personeel. De beleving van het bankieren blijkt van minder belang. Zo spelen aansprekende commercials, affiniteit met de doelgroep of plezierig zakendoen nauwelijks een rol in de ogen van de consument. Zelfs de prijs die voor bancaire producten wordt betaald, is niet doorslaggevend in de waardering voor een bank. Saillant genoeg is prijs wél de belangrijkste reden om over te stappen naar een andere bank. Volgens de consumenten blijft betrouwbaarheid wel één van de belangrijkste aspecten bij het kiezen van een bank.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaToegang lijkt vandaag de dag bepalend voor de waardering van een bank. ‘Maar’, waarschuwen de opstellers van het onderzoek, Capgemini's management consultants Manfred van Gurchom, Sander van Geffen en Cindy Brouwer, ‘toegang staat niet gelijk aan het hebben van een uitgebreid kantorennetwerk. De mogelijkheid te bankieren via internet of telefoon weegt zwaarder. De moderne consument wil zakendoen waar en wanneer hem dat uitkomt.’
Een ander bepalend attribuut voor de klantwaardering is service. Volgens de onderzoekers zijn toegang via internet en deskundige service voorwaarden om de concurrentie met nieuwe (online) toetreders voor financiële diensten aan te kunnen. Er is bovendien een scherper profiel van de bank nodig om binding met klanten te verkrijgen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid