Overslaan en naar de inhoud gaan

De polygame consument

Loyale klanten. Dat is voor veel bedrijven het hoogste doel. Maar het kan geen kwaad om ook de share of wallet te meten. Want uiteindelijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat het bevorderen van klanttevredenheid belangrijk is, staat buiten kijf. Veel managers gaan ervan uit dat klanttevredenheid automatisch leidt tot herhalingsaankopen, oftewel loyaliteit. Maar zo simpel is het niet. Onderzoek wijst uit dat klanten steeds wispelturiger worden. Bleven ze vroeger jarenlang trouw aan hetzelfde merk, nu switchen ze met het grootste gemak. De monogame consument van weleer is polygaam geworden.

related partner content for mobile comes here

Daarmee dient zich ook de vraag aan of het zo verstandig is om alle kaarten op klantloyaliteit te zetten. Het nuchtere begrip ‘share of wallet’ biedt betere aanknopingspunten. Het komt erop neer dat de vrije bestedingsruimte van de klant wordt meegewogen. Zo komt het regelmatig voor dat klanten aangeven loyaal te zijn aan een merk maar dat ze weinig speling hebben in hun uitgavenpatroon.

Daarentegen kunnen klanten die zich niet zo verbonden voelen met dat ene merk wel eens meer rek hebben in hun bestedingen. Dat maakt die laatste klanten interessanter dan ze op het eerste gezicht lijken. Kortom: aan klanten die niet zo loyaal zijn, valt soms meer te verdienen dan aan trouwe klanten.

Bron: Journal of Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in