Consolidatie in online reiswereld


Het Amerikaanse Sabre Holdings, eigenaar van Travelocity, heeft Lastminute.com overgenomen. Het markeert wellicht het voorlopige eind van een stevige consolidatieslag in de online reiswereld – Cendant kocht eind vorig jaar Ebookers, Opodo ging naar Amadeus, Amadeus zelf wordt waarschijnlijk gekocht door een groep (Opodo-verkoopgrage) durfkapitalisten… Bovendien zijn de traditionele touroperators – TUI, Thomas Cook enzovoort – zich ermee gaan bemoeien en hebben zij fors geïnvesteerd in internet. Ondertussen is de online reisbusiness sterk gegroeid, mede als gevolg van breedband én van de perceptie bij klanten dat de prijzen van reizen online lager liggen. Van de totale Europese reismarkt – waarin naar schatting tegen de 250 miljard euro rondgaat – verloopt 10 procent via online retail. Onderzoeksbureau PhocusRight verwacht een groei een 20 procent voor het komende jaar. TUI verwacht dat over vier jaar de helft van al zijn reizen online geboekt wordt. Als online zich wil ontwikkelen tot méér dan lastminute verkoop van discountpakketten tegen dumpprijzen, zal er echter veel moeten gebeuren: online spelers moeten hun merkbekendheid vergroten en de klantentrouw ontwikkelen. Dat kan onder meer door nuttige info te gaan aanbieden, bijvoorbeeld reiservaringen (feedbackforums), kaarten en allerlei gedetailleerde informatie over (vrijetijdsbesteding op) vakantiebestemmingen.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid