Overslaan en naar de inhoud gaan

Column: Zo werkt de outlet-economie

Webwinkel Yoox heeft een wondermiddel gevonden om me loyaal te houden: de dreambox.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een biecht. Een groot deel van mijn vrije tijd gaat op aan internetwinkelen. Om preciezer te zijn: de jacht op afgeprijsde luxeartikelen. Het is een verslavend spel van verleiding en beheersing waarbij mijn dure smaak en calvinistische aard om voorrang vechten.

related partner content for mobile comes here

De grootste boosdoener is een Italiaanse e-commerce website met de rare naam Yoox (beurswaarde ongeveer een miljard euro). Zie deze firma als een online mega-outlet waar je alle sample sales en uitverkooprestanten uit heel Europa op één plek hebt.

Hier vind je dus niet alleen mosterdgele items maat XXXL van twee seizoenen geleden maar ook de dingen die je al hoopte te vinden. Yoox is daarmee een paradijs voor veeleisende vrekken zoals ik.

Deze webwinkel heeft een wondermiddel gevonden om me loyaal te houden: de dreambox. Een online verlanglijst om producten in te bewaren die je niet meteen wilt kopen.

Dat is handig, want op Yoox zijn de prijzen zo wisselvallig als het weer. Je weet dat de prijs van een paar schoenen volgende week zomaar een paar tientjes lager kan zijn maar ook dat het gaat om het laatste paar. Mailtjes met meldingen als ‘this item in your dreambox is about to be sold out’ verhogen de frustratie.

De verlossing komt in de vorm van een nieuwe actiecode die alles goedkoper maakt. Dat is het moment waarop ik mezelf ‘toesta’ om meerdere langdurig begeerde items te bestellen.

Zo werkt de outlet-economie: wat je misschien niet kwijt bent in geld, ben je kwijt in tijd. Die dreambox staat in mijn top 5 meest bezochte webpagina’s en de gevolgen zie je terug op de afschriften van mijn creditcard. In feite heb ik dezelfde armoedige hobby als Amerikaanse huismoeders die aan ‘Extreme Couponning’ doen.

Mijn streven is 70 procent korting op de retailprijs. Met verbeten plezier probeer ik luxemerken hun opgeblazen marge te ontnemen. Ondertussen koop ik veel meer spullen dan ik zonder luxekoopjes-e-commerce zou hebben gedaan en help ik fabrikanten om netjes hun voorraden op te ruimen.

De bel gaat. Het is mijn vriend de UPS-bezorger met weer een grote kartonnen doos uit Italië.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in