Overslaan en naar de inhoud gaan

Techniek staat voor niets, dat is het mooie én het probleem

Bedrijven zouden zich meer rekenschap moeten geven van hun motieven in plaats van zich blind te staren op techniek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Techniek heeft ons uit onze grotten gehaald.

related partner content for mobile comes here

Techniek heeft ons sterker gemaakt dan wezens die tien keer groter waren dan wij zelf. Techniek heeft de grond waarop we leefden in vruchtbare akkers veranderd. Techniek heeft ons een dak boven ons hoofd gegeven en gereedschappen waarmee we onze omgeving naar onze hand konden zetten. Techniek heeft pyramides, tempels en kathedralen mogelijk gemaakt. Techniek heeft kennis verspreid. Techniek heeft land op de zee veroverd, licht gebracht in de duisternis, heeft ons schepen geschonken om de wereld mee te verkennen. Het heeft mensen mobiliteit en vrijheid gebracht, heeft ziektes de wereld uit geholpen, productie op ongekende schaal mogelijk gemaakt en welvaart verspreid. Techniek heeft ons laten kennismaken met andere planeten. Techniek heeft mensen aan elkaar verbonden, productie gedemocratiseerd en geweldige bedrijven voortgebracht.

Techniek staat voor niets, dat is het mooie.

Maar diezelfde techniek heeft diersoorten uitgeroeid. Heeft genadeloze onderdrukking en weergaloze moordpartijen mogelijk gemaakt. Techniek heeft de mensheid zo’n dominante positie gegeven dat onze eigen planeet onherstelbare schade dreigt op te lopen. Techniek heeft samenlevingen ontwricht, wereldbedrijven doen verschrompelen en hele economische sectoren gecorrumpeerd. Dat kan de techniek overigens allemaal niks schelen. Het laat zich inzetten voor om het even welk doel, laat zich kopen door om het even wie en laat zich kopiëren naar believen. Techniek is moreel neutraal.

Techniek staat voor niets, dat is het probleem.

Het zou misschien goed zijn als bedrijven in hun zoektocht naar bestaansrecht en voorsprong iets meer zouden stilstaan bij hun cultuur en hun motieven, in plaats van uitsluitend de heilige graal te zoeken in data, systemen en processen.

Het zou misschien goed zijn als bedrijven zich iets minder zouden blindstaren op techniek. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in