Cannes: Wow! Nog zeven Leeuwen!
Nederlandse awards woensdag 19 juni
Cyber
Zilver: Metropole Tweetphony – Metropole Orkest – Havas Worldwide Amsterdam
Zilver: The sound of creation – Philips – DDB & Tribal Amsterdam
Zilver: Live Twitter Film ‘Under Control’ – Dutch Film Festival – Woedend!
Brons: KLM Space – DDB & Tribal Amsterdam
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Design
Goud: Nike+ House of Innovation Selfridges Window - …,Staat Creative Agency (zie case film verderop.)
Zilver: Heineken Ignite – DDB & Tribal Amsterdam
Brons: Your Future Bottle – Heineken – DDB & Tribal Amsterdam
Cyber
Woensdag was weer een uitstekende dag voor Nederland met zeven Leeuwen. De categorie Cyber was vorig jaar weliswaar nog goed voor zes Leeuwen, maar Nederlands jurylid Jacco ter Schegget (Tribal & DDB) was tevreden met drie Zilver en één Brons, gegeven het (lagere) aantal inzendingen. Ter Schegget: ‘Dat zie je ook terug in de shortlistvermeldingen en bekroningen. Het is uiteindelijk ook een “percentage-ding”.’ Zijn eigen bureau was goed voor één keer Zilver en één keer Brons in de categorie. ‘Daar heb ik niet voor hoeven duwen, hoewel het wel helpt als je sympathiek gevonden wordt.’ Ter Schegget stak wel veel energie in het naar Goud krijgen van Tweetphony van Havas. Het lukte net niet: ‘Het scheelde drie stemmen.’ Ter Schegget stelt vast dat het voor Nederland heel moeilijk is om Goud te winnen in Cyber, laat staan een Grand Prix: ‘Je staat tegenover kanonnen, het is de meest internationale categorie.’
Grand Prix' Cyber
De Cyber jury wees twee Grand Prix’ aan in Cyber:
The Beauty Inside – Intel + Toshiba - Pereira & O’Dell San Francisco:
Oreo Daily Twist – DraftFCB New York:
Design
Vorig jaar vierde Nederland geen successen in de categorie Design. Met Goud, Zilver en Brons is 2013 erg succesvol. Hieronder een video over de gouden case:
Nike Selfridges by ...,staat from ...,staat on Vimeo.
Wat Martijn Lambada, creative director bij …,Staat Creative Agency vooral bijstaat van het bijzondere etalageproject, dat zich afspeelde tijdens de hectische weken van de Olympische Spelen in Londen, is het effect: ‘Als je bankiers in hun nette pak ‘s ochtends voor de etalage ziet springen als een basketballer, dan weet je dat het je gelukt is om mensen even uit hun bubbel te halen en ze een beleving in te trekken. Dat is het coolste.’ …,Staat bleef met bijzonder innovatieve en interactieve etalage weg van ‘te veel’ en ‘te druk’. Lambada: ‘We bleven dichtbij de innovatie van het product.’
Grand Prix Design
De Grand Prix in Design ging naar Serviceplan Munich voor The Selfscan Report voor Auchan.
Press
Geen spanning vooraf bij de bekendmaking van de Leeuwen in de categorieën Press: Nederland had – ondanks 45 inzendingen – geen vermelding op de shortlist. Nul Leeuwen in deze categorie is een gegeven waar Nederland al mee moet leven vanaf 2009.
Het aantal awards in deze categorie was indrukwekkend: 109. Bijna een kwart daarvan ging naar Brazilië. Braziliaans jurylid Ricardo John, (JWT Brazil) verklaart het succes van de Brazilianen door hun liefde voor print. ‘We hebben veel tijdschriften en we houden ervan om te spelen met de mogelijkheden die het medium biedt.’
Grand Prix Press
De Grand Prix ging naar TBWA\Media Arts Lab in Los Angeles voor Apple iPad Mini. De advertenties die op cover 4 werden geplaatst, laten een iPad Mini zien met exact dezelfde cover van dát tijdschrift erop. Juryvoorzitter Marcello Serpa (ook Brazilië), had met veel jaloezie (de belangrijkste graadmeter wat hem betreft), gekeken naar het werk. ‘Het heeft iets van een guerilla, de vijand (nieuwe digitale media) die de oude (papier) binnendringt om hem dood te maken. Maar het mooie eraan is dat het ook een oplossing biedt. De nieuwe kansen die de iPad biedt aan ‘oude’ media, worden ermee tastbaar gemaakt.’
Radio
Net als vorig jaar ook geen Nederlands succes in de categorie Radio. De Press jury besteedde veel tijd aan het weerleggen van het idee dat print ‘dood’ zou zijn. Dezelfde queeste werd gestart door de voorzitter van de Radio jury, Ralph van Dijk (Eardrum Australië). ‘Radio is alive en well.’
Die discussie werd lang gevoerd, omdat de Grand Prix die de jury aanwees, het alom bekroonde Dumb ways to die, toch vooral een geïntegreerde case is, met – inderdaad – ook een elementje radio. Bovendien is het aantal awards in de categorie nog niet de helft van de ‘ook niet dood’ verklaarde categorie Press.
Later zei Van Dijk dat het moeilijk is om jonge creatieven te interesseren voor het medium, omdat het geen sterdom oplevert. ‘Bij een fantastische radiocampagne gaan de duimen omhoog, maar je wordt niet op het schild gehesen. Het is geen sexy medium.’
Tussenstand
W+K Amsterdam: 1 Grand Prix
Ogilvy: 1 Grand Prix, 2 Zilver
Havas Worldwide Amsterdam: 1 Goud, 1 Zilver
...,Staat Creative Agency: 1 Goud
DDB & Tribal: 2 Zilver, 3 Brons
Woedend!: 1 Zilver
XS2: 1 Zilver
FHV BBDO: 2 Brons
Achtung!: 1 Brons
Nederland: 17 Leeuwen!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid