Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse bedrijven starten eigen eetlabel

Grote voedingsmiddelenfabrikanten en winkelketens zijn donderdag in Groot-Brittannië gestart met een publiciteitscampagne ter promotie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Financieele Dagblad. De groep van 21 fabrikanten en winkelketens, waaronder Cadbury Schweppes , Coca-Cola , Nestlé , Danone , Masterfoods, PepsiCo , Unilever , Tesco en Somerfield, hebben een eigen label op voedingsmiddelen geïntroduceerd. Daarop is te lezen hoeveel vet, zout en suiker en andere ingrediënten er in de producten verwerkt zit. Bovendien geeft het label met een percentage aan hoe deze hoeveelheid zich verhoudt met de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. De ondernemingen zetten zich af tegen het systeem dat de Britse nationale voedingsmiddelenorganisatie Food Standards Agency aanbeveelt. Deze organisatie promoot het gebruik van het 'stoplichtsysteem'. Dit systeem toont de hoeveelheden van de ingrediënten maar gebruikt bovendien groene, oranje en rode bolletjes die aangeven of er weinig of veel van het ingrediënt in het product is verwerkt vergeleken met wat wordt gezien als een gezonde hoeveelheid van het betreffende ingrediënt. Zo kan de consument volgens de organisatie direct zien of hij iets gaat nuttigen waarbij hij moet uitkijken. De tegenstanders zijn echter bang dat de rode stippen op producten zullen leiden tot lagere verkopen.

related partner content for mobile comes here

Volgens winkelketen Tesco werken de percentages net zo goed als de kleurencodes. Een woordvoerder vertelde in het radioprogramma Today van BBC Radio 4 dat verkoopcijfers reeds aantonen dat consumenten de gegevens gebruiken om te kiezen voor gezondere producten.
Nederland kent ook verschillende systemen. Bijna een jaar geleden startte het 'Energielogo', dat aangeeft hoeveel calorieën een product bevat. Eerder al begon supermarktketen Albert Heijn met het aanbevelen van gezonde producten met een klavertje en de tekst 'gezonde keuze' en Campina, Friesland Foods en Unilever introduceerden een halfjaar geleden het 'Ik Kies Bewust'-logo.
(Het Financieele Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in