Overslaan en naar de inhoud gaan

Brein valt over 'downloadreclame' UPC

Directeur Tim Kuik van auteursrechtenwaakhond Brein noemt een reclamebanner van UPC waarbij het lijkt of er een film gedownload wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op onder meer de website loopt een reclamebanner die eruit ziet alsof je zelf een film aan het downloaden bent (The A_Team (2010) Mpeg). Pas 0,40 procent van de film is binnen, volgens het balkje. Geschatte tijd: nog 2 weken, 3 dagen. Met daarnaast de vraag: ‘Heeft u ook traag internet?’ en het UPC-logo.

related partner content for mobile comes here

Dagblad De Pers merkte de banner op en vindt het opvallend dat UPC op deze manier reclame maakt. UPC-directeur Diederik Karsten liet zich in mei in een interview met namelijk ontvallen dat downloaders criminelen zijn. ‘Gaarne zou ik met deze mensen eens een boekhandel willen binnengaan, een stapel boeken onder de arm nemen, de winkel uitlopen en als ze daar iets van zeggen opmerken: ze zijn voor eigen gebruik. Wellicht dat het dan begint te dagen wat dat downloaden betekent. Juridisch gezien is dat gewoon jatten.’

Directeur Tim Kuik van auteursrechtenwaakhond Brein vindt dat de bannerreclame van UPC in strijd is met eerdere uitspraken van Karsten. 'Zijn bedrijf behoort illegaal downloaden niet te bemoedigen.’ Hij vermoedt dat het een misverstand betreft.

Maar UPC laat schriftelijk weten ‘de tegenstrijdigheid niet te zien’.

Bron: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in