Brein valt over 'downloadreclame' UPC


Op onder meer de website Spitsnieuws loopt een reclamebanner die eruit ziet alsof je zelf een film aan het downloaden bent (The A_Team (2010) Mpeg). Pas 0,40 procent van de film is binnen, volgens het balkje. Geschatte tijd: nog 2 weken, 3 dagen. Met daarnaast de vraag: ‘Heeft u ook traag internet?’ en het UPC-logo.
Dagblad De Pers merkte de banner op en vindt het opvallend dat UPC op deze manier reclame maakt. UPC-directeur Diederik Karsten liet zich in mei in een interview met Webwereld namelijk ontvallen dat downloaders criminelen zijn. ‘Gaarne zou ik met deze mensen eens een boekhandel willen binnengaan, een stapel boeken onder de arm nemen, de winkel uitlopen en als ze daar iets van zeggen opmerken: ze zijn voor eigen gebruik. Wellicht dat het dan begint te dagen wat dat downloaden betekent. Juridisch gezien is dat gewoon jatten.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDirecteur Tim Kuik van auteursrechtenwaakhond Brein vindt dat de bannerreclame van UPC in strijd is met eerdere uitspraken van Karsten. 'Zijn bedrijf behoort illegaal downloaden niet te bemoedigen.’ Hij vermoedt dat het een misverstand betreft.
Maar UPC laat schriftelijk weten ‘de tegenstrijdigheid niet te zien’.
Bron: De Pers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid