Overslaan en naar de inhoud gaan

Brandmanager zet de BtoB-organisatie op haar kop

Het verschil tussen uitdaging en illusie. ‘Becoming a global leader’ met een BtoB-organisatie, waar de divisiedirecteuren het voor het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het verschil tussen uitdaging en illusie

related partner content for mobile comes here

‘Becoming a global leader’ met een BtoB-organisatie, waar de divisiedirecteuren het voor het zeggen hebben? Mooie, uitdagende, strategische opdracht. Of is het managen van het corporate merk een illusie, omdat een consistente merkbeleving ver te zoeken is? Maken de divisies hun eigen keuzen en gaat de marktbenadering alle kanten op? Kijk wat er nu gebeurt in de BtoC-omgeving; blijkbaar loont het om eerst de organisatiestructuur onder de loep te nemen en haal pas daarna alles uit de kast om een leidende positie op de wereldmarkt in te nemen!

Eenheid in verscheidenheid
Een organisatie met autonome divisies is boeiend. Het vergt heel wat tact, overleg en overtuigingskracht om zaken gedaan te krijgen, maar ik geloof er in. De verantwoordelijkheid voor de merken en marktbenadering ligt daar waar het gebeurt. Een voorbeeld: bouwt nu aan een strategie met verschillende merken, die overigens wel dezelfde uitgangspunten delen. Zeer recent werd Vivat geïntroduceerd; in feite niet meer dan de juridische entiteit van de . Eenheid in verscheidenheid is het credo; alles wordt gebouwd rondom de basispropositie ‘Eenvoud in geldzaken’. Dat de organisatie op haar kop staat, omdat alle kernactiviteiten worden ontvlochten en toebedeeld aan bank of verzekeren is bijzaak. De organisatie wordt opnieuw opgetuigd, zodat de verschillende merken optimaal kunnen presteren door hun eigen marktbenadering te kiezen. 

Bij Proctor & Gamble wordt ook eerst rigoureus gesleuteld aan de organisatie, worldwide wel te verstaan. What’s in the name; want . Het doel is om (opnieuw) te focussen op het bouwen van ijzersterke merken; meer regie vanuit brandmanagement, snellere beslissingen en betere resultaten door minder overlappende verantwoordelijkheden. De belofte is bovendien dat tijd vrij komt voor creativiteit en betere uitvoering. Now we are talking. 

Circus of kermis?
Hoe wordt in BtoB gebouwd aan die sterke merken en hoe draagt dat bij aan de corporate brand? In een organisatie met autonome divisies en eigen merken, zal door de brandmanager gezocht worden naar de kracht van de groep. In Managementscope las ik eerder een interessant interview met CEO Peter Berdowsky, van Boskalis. Hij sprak over de integratie van Smit en trok de vergelijking ‘zijn wij een circus of een kermis?’. In een circus wordt met elkaar afgestemd hoe de individuele acts samenvallen tot een gezamenlijke show.  Boskalis staat er nu, vier jaar na de circusvraag, in elk geval goed voor. De strategie van ‘Focus, Expand en Strengthen’ leidt tot uitbreiding van het portfolio van specialistische activiteiten op de maritieme wereldmarkt. In het van 2013 is te vinden: ‘Deze positie willen wij versterken en uitbreiden, onder meer door de synergievoordelen binnen de groep volledig te benutten en door autonome en geacquireerde groei’. Dat Communications hierin een prominente rol inneemt is helder; naast de herkenbare merken in de specialistische deelmarkten is Boskalis ook als corporate brand voor alle stakeholders zichtbaar. 

Strategische kaders!
In een organisatie met meerdere autonome divisies brengt Communications de strategische kaders, voor branding, positionering en gedrag. De uitdaging is mooi, om te bouwen aan die wereldwijde leiderspositie! Als de organisatiestructuur klopt, de strategische kaders voor communicatie in de deelmarkten bekend zijn en er ook genoeg ruimte blijft voor de ‘autonome’ kikkers, die maar al te graag weer eens uit de kruiwagen willen springen. 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in