Bol.com: 'Vrouwen hebben mannen ingehaald bij online shoppen'


Marktonderzoekbureau van het Jaar 2009 Blauw Research deed in opdracht Bol.com onderzoek (‘10 jaar online winkelen in Nederland’) naar het hoe en wat van online shoppen in de afgelopen tien jaar in Nederland.
Bol.com bestaat tien jaar, vandaar.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet bureau komt met een aantal resultaten waarvan Bol.com met grote woorden aangeeft dat ‘het online winkelemancipatie in tien jaar tijd een feit’ is geworden.
Wat cijfers uit het onderzoek:
Het aantal online kopers steeg in 10 jaar tijd van 215 duizend tot 8,3 miljoen. Het gemiddeld aantal bestellingen was in 1998 1,8 per jaar. Dat is nu 5,3. Gemiddeld besteedde de Nederlander in de tweede helft van 2008 ruim twee keer zo veel online dan in de tweede helft van 1998, namelijk 370 euro versus 177 euro.
Het verschil tussen gewoon winkelen en online winkelen lijkt bijna niet meer te bestaan, concludeert Bol.com.
Michel Schaeffer marketing directeur van Bol.com, en genomineerde voor Marketeer of the Year 2009:
‘Internet was voorheen vooral iets voor mannen en een functionele afweging gericht op het vergelijken van prijzen en specificaties. De afgelopen tien jaar is online winkelen leuker geworden, met beoordelingen en meningen van consumenten en veel meer product- en winkelbeleving. Dat is iets wat ook vrouwen inspireert.
‘10 jaar geleden maakte men zich zorgen over veiligheid van online betalingen en betrouwbaarheid van de levering. Dat is nu vrijwel geen issue meer.’
Ander winkelgedrag
Vrouwen hebben in algemene zin een ander winkelgedrag dan mannen, weet Bol.com. De marketingdirecteur: ‘Vrouwen willen zich meer dan mannen kunnen oriënteren op producten en prijzen en zich vooral laten inspireren, dat zien je ook terug in traditionele retail. Mannen willen op hun beurt snel kunnen kiezen.
‘Webwinkels slagen er steeds beter in die combinatie te bieden.’
Naast het beter invullen van de functionele behoefte van consumenten, lukt het volgens Schaeffer webwinkels ook steeds beter de emotionele winkelbehoefte van de consument in te vullen.
‘Online shoppers kunnen elkaar steeds vaker betrekken bij het delen van productervaringen en het uitwisselen van kwaliteitbeoordelingen over de aangeboden producten en de al dan niet geleverde service’, zegt Schaeffer.
Denk bijvoorbeeld aan social shopping.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid