Bioscoopbezoek groeit met 9 procent


Volgens de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) is de stijging niet alleen te danken aan Amerikaanse titels, met name films van Nederlandse bodem staan dit jaar volop in de belangstelling. Het marktaandeel van Nederlandse producties ligt momenteel op bijna 13 procent; een verdubbeling vergeleken met het jaar 2000. Met nog een groot aantal titels in het vooruitzicht, kan het aandeel zelfs uitkomen op 14 tot 15 procent, aldus NFC-voorzitter Wilco Wolfers in zijn presentatie tijdens een speciale marketingbijeenkomst op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Nog dit jaar gaan Phileine Zegt Sorry, Pietje Bell 2, Pipo en de PP Parelridder, Polleke, Kees de Jongen, Verder dan de Maan en De Passievrucht in première.
Opvallend is dat er een verschuiving plaatsvindt van het bezoekersprofiel: de gang naar de bioscoop is de afgelopen jaren niet voornamelijk meer een zaak van jongeren. Het aandeel van 40-plussers stijgt en het filmaanbod wordt steeds meer afgestemd op verschillende publieksgroepen. Dit geldt zeker ook voor de Nederlandse films.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid