Overslaan en naar de inhoud gaan

Bioscoopbezoek groeit met 9 procent

Het bioscoopbezoek in Nederland is in de eerste acht maanden van 2003 met 9 procent gestegen. Uitzonderlijk in vergelijking met de ons…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) is de stijging niet alleen te danken aan Amerikaanse titels, met name films van Nederlandse bodem staan dit jaar volop in de belangstelling. Het marktaandeel van Nederlandse producties ligt momenteel op bijna 13 procent; een verdubbeling vergeleken met het jaar 2000. Met nog een groot aantal titels in het vooruitzicht, kan het aandeel zelfs uitkomen op 14 tot 15 procent, aldus NFC-voorzitter Wilco Wolfers in zijn presentatie tijdens een speciale marketingbijeenkomst op het Nederlands Film Festival in Utrecht. Nog dit jaar gaan Phileine Zegt Sorry, Pietje Bell 2, Pipo en de PP Parelridder, Polleke, Kees de Jongen, Verder dan de Maan en De Passievrucht in première.

related partner content for mobile comes here

Opvallend is dat er een verschuiving plaatsvindt van het bezoekersprofiel: de gang naar de bioscoop is de afgelopen jaren niet voornamelijk meer een zaak van jongeren. Het aandeel van 40-plussers stijgt en het filmaanbod wordt steeds meer afgestemd op verschillende publieksgroepen. Dit geldt zeker ook voor de Nederlandse films.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in