Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijna iedereen draagt een spijkerbroek

95 procent van de Nederlanders draagt wel eens jeans. Welk merk kan hen weinig schelen, de pasvorm is het belangrijkste.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

95 procent van de Nederlanders draagt wel eens jeans, en gemiddeld heeft men 5,4 spijkerbroeken in de kast liggen. Zelfs onder ouderen is het percentage jeansdragers hoog: 85 procent van de mensen die 61 jaar of ouder zijn draagt wel eens jeans.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit uit een onderzoek van Ruigrok | NetPanel in opdracht van onder 500 Nederlanders.

Ruim tweederde van de Nederlanders associeert jeans met termen als 'makkelijk'(68 procent) en 'tijdloos' (64 procent). Het normale, informele en moderesistente karakter dat de Nederlander zijn spijkerbroek toeschrijft, komt ook tot uitdrukking in de selectiecriteria bij de aanschaf van nieuwe jeans.

Twee vijfde van de Nederlanders koopt één of meer keer per jaar nieuwe jeans. Daarbij letten ze voornamelijk op de pasvorm (68 procent) en in mindere mate op de prijs (46 procent). Voorzover ze zich zorgen maken over hun aanschaf, dan is het dat de broek niet lekker zit of te duur is (tussen de dertig en honderd euro vindt men redelijk).

Wel beschouwen jongeren jeans bovengemiddeld vaak als modegevoelig, en hebben relatief vaak een voorkeur voor specifieke merken en zijn gevoeliger als het gaat om het model. Al zien ook zij de spijkerbroek eerder als een gebruiksvoorwerp dan als een 'fashion statement'.

Niet meer dan 7 procent vindt het merk belangrijk, 44 procent is helemaal niet merktrouw. Dit neemt niet weg dat men wel topmerken en B-merken onderscheidt.

Tot de topmerken behoren:
- Levi's (47 procent);
- Diesel (35 procent);
- Armani (25 procent).

B-merken zijn onder andere H&M (35 procent), WE (13 procent) en Edwin (12 procent). Wrangler heeft een dubbelzinnige reputatie: 21 procent ziet het als topmerk, 10 procent als B-merk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in