Bannerklikgedrag veel complexer dan gedacht


Wat doet iemand die geïnteresseerd is in een online advertentie, een banner bijvoorbeeld? De banner aanklikken? Misschien. Hij kan ook rechtstreeks naar de website van de adverteerder gaan, of via Google naar het geadverteerde merk of product. Het Londense digitalemarketingbureau Harvest Digital onderzocht samen met Adviva en Nielsen/NetRatings het zoekgedrag bij de online aankoop van reizen. De resultaten zijn verrassend.
Aan respondenten is gevraagd wat zij doen als ze een banner voor vakanties of vliegreizen zien. Slechts 26 procent zou de banner aanklikken. Zelf zoeken is veel populairder. Naar de naam van de adverteerder (26 procent) of op algemene combinaties van zoektermen die samenhangen met de advertentie (31 procent). Bij een banner met een tekst als ‘met airline X goedkoop naar Spanje’ zoeken mensen dan bijvoorbeeld op ‘vliegtickets Spanje’, ‘goedkoop vliegen Spanje’, ‘tickets airline X’ of soortgelijke combinaties. Even opmerkelijk is dat 29 procent de banner niet aanklikt en rechtstreeks naar de website van de adverteerder surft. Bij ervaren reizigers die minstens drie reizen per jaar maken is dat zelfs 38 procent. Banners brengen websitebezoekers soms ook rechtstreeks naar het retailkanaal: 4 procent van de respondenten geeft aan na het zien van een interessante banner direct naar een reisbureau te stappen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBannering plus search
Bannerreclame blijkt dus aanleiding te geven tot heel veel zoekacties. Aangezien vaak met algemene termen wordt gezocht, kunnen sitebezoekers ook bij een concurrent terechtkomen. Een bannercampagne moet dus gepaard gaan met een geïntegreerde searchcampagne om de mensen op te vangen die niet op de banner klikken maar algemeen gaan zoeken. Een andere belangrijke implicatie van het onderzoek is dat je de effectiviteit van bannerreclame zwaar onderwaardeert als je die alleen meet op clickthroughs: banners brengen mensen veel vaker langs andere wegen naar je toe dan via een click op de banner zelf.
bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid