Overslaan en naar de inhoud gaan

American Apparel moet stoppen met back to school-advertentie

Kledingmerk op de vingers getikt door Amerikaanse reclamewaakhond vanwege ‘onnodige en seksistische’ uitingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarnaast wil de Amerikaanse Advertising Standards Authority dat American Apparel bij toekomstige advertenties ‘enige verantwoordelijkheid in acht neemt’.

related partner content for mobile comes here

De ban betreft twee uitingen voor de back to school-campagne, die verschenen op de website en op Instagram. De beelden betroffen foto’s van bukkende meisjes in korte rokjes, onderbroek zichtbaar, waarbij de suggestie werd opgewekt dat het een schooluniform betrof.

De ASA ontving 2 klachten over de advertenties; de uitingen werden onder andere bestempeld als aanstootgevend en onverantwoordelijk.

American Apparel claimde dat de beelden niet expliciet of pornografisch waren, en dat de modellen niet negatief werden neergezet. Het bedrijf voegde eraan toe dat ze verschil maken tussen print of andere traditionele media, en de beelden die ze voor de  website en social media gebruiken. Want: “American Apparel staat bekend op zijn provocatieve beelden, en mensen die op de website en social media-kanalen komen, doen dat met een ‘opt-in’”, aldus het bedrijf.

De ASA was het hier niet mee eens. In beide beelden lag immers de nadruk op de billen van het model, en niet op de kleding die werd gepromoot. Daarnaast was het volgens ASA waarschijnlijk dat mensen in de beelden een schoolmeisje zouden herkennen; de uitingen sexualiseerden schoolgaande meisjes op ongepaste wijze. Daarnaast vond men dat de beelden seksistisch waren en beledigend voor vrouwen, ongeacht de opt-in claim van American Apparel.

De uitingen mogen dus niet meer verschijnen. Daarnaast moet American Apparel bij toekomstige uitingen meer verantwoordelijkheid tonen, dus geen beelden gebruiken die mensen erg zouden kunnen beledigen.

Bron: Campaignlive.co.uk

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in