Overslaan en naar de inhoud gaan

Jeukwoorden – Het ABC van Nietszeggende Communicatietermen (3)

Van Kernboodschap tot Ontvangergericht: K-L-M-N-O.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Rocco Mooij en Jasper Mulder vroegen een groot aantal vakgenoten naar de termen waar zij jeuk van kregen, en stelden een lijst samen.

related partner content for mobile comes here

Kernboodschap

Ook: Key-message. Actief: key-messagen. Gebruikt door mensen die geloven dat het werkt als je een bepaalde boodschap maar vaak genoeg herhaalt. In interne publicaties, in Q&A’s of gewoon uit de mond van de baas als hij aan tafel zit bij Pauw (en Witteman). Gebaseerd op de volstrekt niet onderbouwde theorie dat hele volksstammen in organisaties massaal gaan alignen als de kernboodschappen maar vaak genoeg terugkomen. Veelgebruikte woorden in kernboodschappen: betrouwbaar, kwaliteit, integer, klantvriendelijk. Geeuw.

Leveren

Veel gehoorde uitdrukking in communicatie: je moet natuurlijk wel leveren. Of, voor de duurdoeners: je moet je deliverables op orde hebben. Alsof we van de Overtoom zijn. Dat tegenwoordig trouwens volkomen onbegrijpelijk Manutan heet, maar dat is een heel ander verhaal. Als een communicatieprof zegt: je moet leveren, dan bedoelt hij: eigenlijk weet niemand hier waar we mee bezig zijn. Schrappen dus, dat woord. Gewoon aan de slag en goed je werk doen. Dat lijkt ons meer dan voldoende.

Missie

Kijk, als je naar de maan gaat, dan heb je het over een missie. Of als je kindjes in Afrika beter maakt en bekeert. Niet als je flesjes frisdrank verkoopt, huizen verhuurt of fietsen aan de man brengt. Toch blijft het woord maar terugkomen, waarschijnlijk via het ook al zo uitgekauwde mission statement. Missie klinkt ook wat interessanter dan doelstellingen, dat is waarschijnlijk de Mindset waar het uit voortkomt.

Net ophalen, het –

Sinds communicatieadviseurs doorhebben dat ze accountable moeten zijn, halen ze het net op. Beetje managementspeak voor het bekijken of iets resultaat heeft. Wordt vaak gebruikt door de communicatieprofessional die ook kort op de bal speelt, breed insteekt, laaghangend fruit plukt en stippen aan de horizon zet.

Ontvangergericht

Vroeger, toen communicatie nog alleen aan zichzelf dacht of aan de grote baas, slingerde je je zelfgekozen boodschap de wereld in, en of die begrepen werd of niet, dat maakte niet uit. Sinds enige jaren wel, en moet de doelgroep begrijpen wat je bedoelt of in actie komen of engaged raken. Ontvangergericht is het buzz-woord en leidt al tot enige irritatie in het vak, gezien de inzendingen om het op de zwarte lijst te plaatsen.

Wat zijn uw jeukwoorden in communicatie? Geef uw reactie hieronder, of stuur ze ons per mail (info@communicatie-online.nl) of Twitter ( ).

In het septembernummer van Communicatie, dat op 5 september verschijnt, staat het complete ABC van Nietszeggende Communicatietermen.

Voor het Jeukwoorden-ABC deel 1 (A-B-C-D-E), klik .

Voor het Jeukwoorden-ABC, deel 2 (F-G-H-I-J), klik .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in