Overslaan en naar de inhoud gaan

Alsnog EU-akkoord over claims op voeding

Fabrikanten mogen niet langer ongefundeerde claims op hun voeding vermelden. Het Europees Parlement en de 25 EU-landen hebben daarover…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eerder deze week kon het Europees Parlement het niet eens worden, gisteren werd er toch overeenstemming gebruikt. Producenten moeten beweringen als 'goed voor hart- en bloedvaten' en 'slank binnen een week' voorleggen aan het EU-agentschap voor veilige voeding EFSA. Dat moet binnen zes maanden reageren, anders is de claim automatisch toegestaan. Doel is dat onjuiste en misleidende beweringen verdwijnen.

related partner content for mobile comes here

Omstreden is dat gezondheidsaanprijzingen mogelijk blijven op ongezonde producten: een lolly vol ongezonde suiker mag vermelden 'met vitamine A' of '0 procent vet'. Wel moet er in dat geval met even grote letters op het etiket staan: 'bevat veel suiker'.

Europarlementslid Ria Oomen (CDA) is sceptisch over de regels voor aanprijzingen op ongezonde producten. Ze vindt het te ingewikkeld. ‘Er bestaan toch al regels tegen misleidende reclame? Beter is om op elk product de voedingswaarde te vermelden.’

De Consumentenbond is eveneens bezorgd over de gezondheidsclaims op vette, zoute of suikerrijke voeding. Deze producten kunnen beter helemaal geen gezondheidsclaims bevatten. ‘Anders wordt de consument nog steeds verleid om ongezonde producten te kopen’, aldus de bond, die wijst op het groeiende overgewicht van Europeanen.

VVD'er Jules Maaten is tevreden dat er veel ‘betuttelende bureaucratische procedures’ uit het voorstel kunnen worden geschrapt. ‘Voor consumenten is het betrouwbaarder, voor bedrijven toch werkbaar (ANP).’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in