Ali B


Ik kan er mijn hoofd over breken. Onlangs overkwam het me weer. Ik was weer eens heel enthousiast. En met het beetje zelfkennis dat ik heb, durf ik te beweren dat ik niet voor niets enthousiast wordt. Ik loop niet als een blij ei door wereld; ik ben heel regelmatig helemaal niet blij. Omdat ik me genegeerd voel door mijn telecomprovider die voor mij besloten heeft dat mijn leven makkelijker wordt als ik me door alle keuzemenu’s heen moet worstelen als ik een simpele vraag wil stellen. Omdat mijn online gekochte schoenen moesten worden geruild en vervolgens de geruilde niet meer zijn te vinden maar al wel betaald. Omdat mijn krant -die al 30 jaar ’s ochtends op de deurmat valt- mij bij een vergeten betaling gelijk als wanbetaler kenmerkt en de bezorging stop zet.
En dan is er ineens die vonk! Die overspringt als ik mijn Rabobank bel en direct iemand aan de telefoon krijg die me nog kan helpen ook! Ik voel het als ik bij mijn VW dealer binnen loop –waar ik echt niet zo vaak kom- en ik word bij binnenkomst even gegroet terwijl de persoon achter de balie met een andere klant in gesprek is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIk heb het ervaren toen ik niet zo tevreden was over het assortiment van Steppin ‘Out, een kledingzaak waar ik al jaren koop en dat per mail aan ze had laten weten. Een aantal dagen later ging de telefoon. Met de retailmanager van Steppin ‘Out: “Ik heb uw mail gelezen en ik wil daar graag even met u over verder praten”. Een kwartier later had ik me al voorgenomen om snel het nieuwe assortiment te gaan bekijken.
Enige tijd geleden las ik een interview met Ali B. Hij had zich voorgenomen om elke dag iets positiefs voor iemand anders te doen; groeten op straat, iemand voor laten gaan bij de kassa, een gevallen fiets oprapen. Als hij dat niet doet, beschouwt hij die dag als verloren. Ali Blij ei dus. En toen wist ik het, dat maakt het verschil tussen blij en niet zo blij. Tussen enthousiast worden of niet. De kleine onverwachte dingen die je op een dag kunnen overkomen: ‘little acts of kindness’ of in goed Nederlands: kleine moeite, groot plezier. Waarin iedereen het verschil kan maken voor iemand anders. Sommige organisaties hebben dat al heel goed begrepen. Een keer raden wie ik aanbeveel als het gaat over auto’s, banken of kleding!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid