ADCN elimineert 21 categorieën
De frisse wind die ADCN-voorzitter Lode Schaeffer laat waaien bij de Art Directors Club Nederland, is nu ook terug te vinden in een herziening van de categorieën waarin werk voor de Lampen kunnen worden ingezonden. De tien hoofdcategorieën zijn gehandhaafd, maar de subcategorieën zijn bijna met een derde terugbracht van 66 naar 45. Dat terwijl er 7 nieuwe subcategorieën zijn toegevoegd.
Bestuurslid Sicco Beerda noemt twee motieven. Het is bedoeld als vereenvoudiging, minder subcategorieën maakt inzenden makkelijker. Daarnaast is de aanpassing ook een modernisering. Beerda: ‘Het was al lang zoals het was. Maar reclame verandert. We moeten mee veranderen.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEen slagveld was het vooral in de categorie Grafische Vormgeving. Die kende 19(!) subcategorieën. Van Affiches tot Kalenders en van Boeken tot CD-hoesjes. Beerda: ‘Hier is iemand in het verleden overijverig geweest, dit was een kwestie van opruimen.’ Nu zijn er nog 5, waaronder Ruimtelijke Design, een samenneming van 5 andere categorieën en Motion Graphics.
Beerda zegt een beetje af te willen van de overlap die je in het verleden bijvoorbeeld veel zag bij Actiemarketing. Beerda: ‘De push-up case van Hema kan ook ingezonden worden in PR, Buitenreclame en Interactief.’ De ADCN gaat vanaf nu dan ook veel strakker jureren op de definitie van de categorie. Beerda: ‘We hangen grote plakkaten in de jurykamer op, waar de criteria in koeienletters opstaan.’
Als het aan Beerda ligt wordt voor het inzenden van dezelfde campagne in verschillende categorieën dan ook een aparte case film gemaakt. ‘Goed toegesneden op de categorie en goed uitleggen waarom een case daarin thuishoort.’
Waarom dan een categorie Social Media toegevoegd? Zo ongeveer iedere zichzelf respecterende campagne heeft toch immers een social element? Beerda: ‘Inzenden in deze categorie betekent dat het werk echt gemaakt moet zijn als social campagne.’
Andere nieuwe subcategorieën zijn: Tablets, Stunts (zoals flashmobs), Direct marketing/DM/E-mail en PR campagnes. Beerda: ‘De categorie Direct marketing/DM/E-mail is niet echt nieuw, maar ook een samenvoeging. Met PR campagnes hebben we wel echt iets nieuws.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid