Overslaan en naar de inhoud gaan

ADCN elimineert 21 categorieën

Het aantal subcategorieën waarop kan worden ingezonden voor de Lampen, wordt terugbracht van 66 naar 45. ‘Vereenvoudiging en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De frisse wind die ADCN-voorzitter Lode Schaeffer laat waaien bij de Art Directors Club Nederland, is nu ook terug te vinden in een herziening van de categorieën waarin werk voor de Lampen kunnen worden ingezonden. De tien hoofdcategorieën zijn gehandhaafd, maar de subcategorieën zijn bijna met een derde terugbracht van 66 naar 45. Dat terwijl er 7 nieuwe subcategorieën zijn toegevoegd.

related partner content for mobile comes here

Bestuurslid Sicco Beerda noemt twee motieven. Het is bedoeld als vereenvoudiging, minder subcategorieën maakt inzenden makkelijker. Daarnaast is de aanpassing ook een modernisering. Beerda: ‘Het was al lang zoals het was. Maar reclame verandert. We moeten mee veranderen.’

Een slagveld was het vooral in de categorie Grafische Vormgeving. Die kende 19(!) subcategorieën. Van Affiches tot Kalenders en van Boeken tot CD-hoesjes. Beerda: ‘Hier is iemand in het verleden overijverig geweest, dit was een kwestie van opruimen.’ Nu zijn er nog 5, waaronder Ruimtelijke Design, een samenneming van 5 andere categorieën en Motion Graphics.

Beerda zegt een beetje af te willen van de overlap die je in het verleden bijvoorbeeld veel zag bij Actiemarketing. Beerda: ‘De push-up case van Hema kan ook ingezonden worden in PR, Buitenreclame en Interactief.’ De ADCN gaat vanaf nu dan ook veel strakker jureren op de definitie van de categorie. Beerda: ‘We hangen grote plakkaten in de jurykamer op, waar de criteria in koeienletters opstaan.’

Als het aan Beerda ligt wordt voor het inzenden van dezelfde campagne in verschillende categorieën dan ook een aparte case film gemaakt. ‘Goed toegesneden op de categorie en goed uitleggen waarom een case daarin thuishoort.’

Waarom dan een categorie Social Media toegevoegd? Zo ongeveer iedere zichzelf respecterende campagne heeft toch immers een social element? Beerda: ‘Inzenden in deze categorie betekent dat het werk echt gemaakt moet zijn als social campagne.’

Andere nieuwe subcategorieën zijn: Tablets, Stunts (zoals flashmobs), Direct marketing/DM/E-mail en PR campagnes. Beerda: ‘De categorie Direct marketing/DM/E-mail is niet echt nieuw, maar ook een samenvoeging. Met PR campagnes hebben we wel echt iets nieuws.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in