Overslaan en naar de inhoud gaan

4 redenen voor ceo’s om nu te gaan twitteren

Er zijn enkele redenen om niet te Twitteren als ceo, maar nog meer om het wel te doen. Juriaan Vergouw, Porter Novelli, geeft 4 krachtige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat de gemiddelde ceo niet Twittert is misschien niet zo vreemd. Tijdgebrek speelt een sterke rol, en veel ceo’s hebben waarschijnlijk weinig affiniteit met het medium; de meeste zijn vijftigers en niet digital grootgebracht. Bovendien is er altijd de vraag of informatie koersgevoelig is? Je bedenkt je als ceo wel twee keer voordat je iets tweet. Verder biedt Twitter bitter weinig ruimte voor nuance.
Toch zijn er enkele belangrijke redenen om wel op Twitter actief te zijn. De 5 belangrijkste:

related partner content for mobile comes here

1) Twitterende ceo versterkt vertrouwen in bedrijf
Met Twitter kan een ceo een snel inspringen op nieuws, bijvoorbeeld om beleid nader toe te lichten of bij een crisis actief naar buiten te treden en in dialoog te gaan om het herstel van vertrouwen te bespoedigen. In combinatie met een social newsroom op de corporate website kan dit het nieuws beter duiden. Een twitterende ceo wekt vertrouwen. Dit laatste werd vorig jaar bevestigd door een Amerikaans onderzoek in Emarketer waarin 77% van de respondenten vond dat een twitterende ceo meer vertrouwen uitstraalde. De ceo en het bedrijf krijgen gewoon een menselijker gezicht.

2) Beter connected, bouwen aan relaties
Daarnaast blijft de twitterende ceo beter op de hoogte van het medialandschap, krijgt gevoel voor maatschappelijke sentimenten en is dus beter connected. In dit laatste geval ook voor journalisten, bloggers en company watchers die je directer kunnen benaderen om bedrijfsnieuws te verifiëren. Door je toegankelijk op te stellen bouw je aan je relaties en creëer je goodwill.

3) Goed voor het interne moraal
Een twitterende ceo is ook een voorbeeld voor medewerkers binnen het bedrijf. Het vergroot het vertrouwen ook intern. Een ceo die ‘connected’ is geeft zijn functie meer glans. Het maakt niet alleen de ceo gevoelsmatig toegankelijker het levert ook extra zichtbaarheid op. Je wordt als twitterende ceo sneller gepercipieerd als innovatief en communicatief.

4) Twitter maakt succesvoller
Last but not least, een social ceo maakt een organisatie succesvoller. IBM onderzoek onder 1700 ceo’s in 2012 toonde dit aan. Het gebruik van social media draagt bij aan openheid en zorgt voor een beter gebruik van interne kennis. Ook zorgt het er voor dat men meer bewust is van de omgeving en sneller acteert.

To Tweet or not to Tweet?
Er zijn dus veel redenen te vinden waarom een ceo wel en niet zou moeten twitteren. Dit blijft uiteindelijk een persoonlijke afweging waarbij de ceo zichzelf vooral comfortabel moet voelen. Veel skills kunnen natuurlijk getraind worden om koudwatervrees weg te halen maar de ceo moet het vooral niet doen als het echt niet bij hem of haar past. Want eventuele onhandigheid hierin wordt zeer snel afgestraft door een medium waarin het draait om snelheid, persoonlijkheid, authenticiteit en oprechte dialoog. Indien de ceo hier wel voor openstaat en gevoel lijkt te hebben, is het de missie voor de corporate communicatieafdeling om te begeleiden. Toon je ceo via sociale media de spiegel van de maatschappij en laat zien hoe je met social hierin een (pro)actieve rol kunt spelen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in