20-49


Gaat het hier om het effectief bereiken van relevante doelgroepen, de kerntaak van mediabureaus, of spelen hier misschien andere belangen? Eerst maar even de feiten. Volgens CBS waren er in 1990 iets meer dan 6 miljoen mannen en vrouwen van 20 tot en met 45 jaar, een standaard CBS groep die het dichtst in de buurt komt van 20-49. In 2010 waren dat er bijna 5,5 miljoen. Maar misschien nog wel belangrijker is het aandeel in de totale populatie. Dat liep terug van 41 naar 33 procent. Een vermindering van maar liefst 20 procent.
Bij zo’n daling van het marktaandeel zou iedere marketingmanager onmiddellijk worden ontslagen. Maar niet in de media. Daar steken wij gewoon onze kop in het zand en verklaren iedereen van 50 jaar en ouder gewoon klinisch dood. Nee, de doelgroep 20-49 bestaat volgens mij alleen nog maar omdat mediabureaus op deze wijze kosten per GRP kunnen benchmarken. Bovendien kunnen adverteerders dan gewoon blijven kiezen voor het bureau dat de laagste kosten per GRP in 20-49 offreert. Dit heeft echter helemaal niets te maken met het effectief bereiken van doelgroepen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIk stel daarom voor om donderdag 19 mei voorafgaand aan de uitreiking van de Amma’s om 18.00 uur op de Dam de doelgroep 20 tot en met 49 jaar voor eens en voor altijd ritueel te verbranden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid