Overslaan en naar de inhoud gaan

10 Tips om aan de top te komen

Hoe kom je aan de top in crisistijd? Deze vraag stond centraal tijdens de tweede Rauw*-bijeenkomst van het jaar. Oscar den Ouden en Rianne…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je bent jong en je wilt wat. En je kán ook zeker wat, anders zat je niet bij dit gave bedrijf. Ambitieus als je bent, werk je je drie slagen in de rondte om je keihard te bewijzen en vooral veel te leren van het reclame-/mediavak. Maar… een uur voor je evaluatiegesprek zie je in de algemene agenda dat deze gecanceld wordt. Ten tijde van pitches mag jij opdraven voor de operationele klusjes en die opleiding, daar mag je pas volgend jaar aan beginnen. Déjà vu of dagelijkse frustratie?

related partner content for mobile comes here

Tijdens de tweede editie van RAUW* 2013 (een initiatief van en voor jong reclame-/media talent) kreeg een groep eager beavers de kans om van helden uit het vak te horen hoe zij het nu toch voor elkaar hadden gekregen om aan de top te komen. Erik Triesscheijn (oud CEO ARA), Boris Nihom (Head of Strategy bij They), Jascha Hoogendijk (Account Director bij TBWA), Katja Stello (Co-owner/founder Zo! Recruitment) en Wicher Schols (succesvol coach en loopbaan-/opleidingspecialist) gaven een keur aan tips and tricks. Een selectie:

1. Blijf dichtbij jezelf
2. Wees niet te veel afhankelijk van anderen, maar bepaal je eigen richting
3. ‘Begin gewoon’
4. Reflecteer, vraag feedback en experimenteer
5. Doe dingen waar je bang van wordt, treed uit je comfortzone
6. Binnen een bureau in functie groeien doet meer voor je carrière dan switchen van bureau
7. Ontwikkel je eigen talent
8. Omring je met mensen waar je van kan leren/die je inspireren
9. Verbeter je minder goede skills naar een voldoende, excelleer op de skills die vanzelf gaan
10. En voor de managers: neem mensen aan die in minimaal 1 ding beter zijn dan jij!

De tips kunnen worden opgedeeld in twee kampen. De ene helft heeft met name te maken met goed weten wie je bent, wat je wilt en waar je goed in bent. Het andere kamp is afhankelijk van hoe goed de mensen zijn die je om je heen verzamelt. Daar ligt nu precies de crux. Want hoe ontwikkel je (en leer je dus waar je goed in bent) wanneer je een slechte manager boven je hebt die geen tijd kan/wil maken voor jouw ontwikkeling?

Het bleek een terugkerend discussiepunt. Wat blijkt: talentontwikkeling (binnen deze branche) staat niet hoog op de agenda in tijden van crisis. Uiteraard moeten jonge talenten zich er van bewust zijn dat zij aan het roer staan van hun eigen carrièrepad. Vind je geen inspiratie in jouw eigen team, zoek het er dan buiten. Reflecteer bijvoorbeeld met een groepje vrienden of ga naar RAUW* meetings.

Om jullie een steuntje in de rug te geven, bij deze een shout out naar alle managers van jonge talenten. Jij bent namelijk zo goed als de mensen die voor je werken. Door deze jonge formule 1 bestuurders te laten shinen gaat jouw bureau de oorlog winnen. Vertrouw ze, coach ze, leer ze jouw vaardigheden en wie weet inspireer jij deze groep mensen op de volgende RAUW* bijeenkomst.

Rianne de Vries & Oscar den Ouden (Mediaxplain*)

Zie voor de volgende RAUW* meeting de

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in