Overslaan en naar de inhoud gaan

Van massaal naar lokaal

De consument is vandaag de dag op zoek naar andere producten als hij de supermarkt inloopt dan tien jaar geleden. Waar hij vroeger…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De consument is vandaag de dag op zoek naar andere producten als hij de supermarkt inloopt dan tien jaar geleden. Waar hij vroeger genoegen nam met ‘massaproductie’ en waar zijn boontjes nog uit potjes kwamen en bowl van blikfruit werd gemaakt, neemt de gemiddelde consument hier geen genoegen meer mee. Tegenwoordig willen we duurzame en ook persoonlijke voeding. We willen niet alleen zeker weten dat het verantwoord en eerlijk is geproduceerd, maar de interesse in herkomst neemt ook toe. Retailers spelen hier handig op in door boeren bijvoorbeeld via Facebook een gezicht te geven.

related partner content for mobile comes here

Vraag naar gezonde producten
De gemiddelde consument houdt zich tegenwoordig meer bezig met zijn gezondheid. Hij is beter op de hoogte van wat eten met zijn of haar lichaam doet en is zodoende bewuster bezig met gezonde voeding. Geen pastasauzen vol e-nummers of vleeswaren met kleurstoffen. De consument let beter op wat hij in zijn lichaam stopt en vraagt om een hogere kwaliteit. Mede hierdoor volgt de toenemende voorkeur voor biologische voeding.

Van gezond naar lokaal
Maar de vraag van de consument reikt vandaag de dag verder. We willen niet alleen dat iets verantwoord of biologisch is. We willen ook weten waar het precies vandaan komt. Kortere vervoersafstanden zorgen voor minder ‘food miles’ en beperken daardoor de CO2-uitstoot. Consumenten staan hier steeds vaker bij stil: waarom kiezen voor bespoten aardbeien uit het buitenland als je ook kan kiezen voor onbespoten aardbeien van Nederlandse bodem? Lokale producten hebben inmiddels de horeca al veroverd. Steeds meer restaurants maken gebruik van een eigen tuin waarin ze groenten kweken of bestellen de ingrediënten bij boeren in de buurt. De roep om streekproducten in het supermarktschap wordt eveneens steeds groter. Supermarkt PLUS speelt hier al handig op in met de streekproductenlijn GIJS: roomyoghurt van boer Van der Schans uit Gelderland, gatenkaas van boerderij De Gelder en appelbollen van bakker Van de Graaf uit Roosendaal; allemaal producten van eigen bodem.

Boer is populair
De boer is bijzonder populair. Denk maar aan de televisiehit Boer zoekt vrouw. PLUS, Marqt en Albert Heijn hebben deze trend ook gesignaleerd en betrekken de boeren steeds meer in campagnes en hun communicatie. Op de website van PLUS staan namen van boeren met meer informatie over hun producten. Ook Marqt vertelt online meer over alle lokale telers en veehouders. Daarnaast worden zij regelmatig uitgenodigd om in de winkel meer te komen vertellen over hun product. In het magazine Allerhande geeft Albert Heijn boeren een gezicht. Een tijdje geleden lanceerde de retailer een actie op Facebook, waarbij consumenten de kans kregen om vragen te stellen aan allerlei telers. Dit resulteerde in honderden vragen. Van grappige vragen Wanneer zijn de rapen gaar? tot serieuzere vragen Wanneer kan je zien/voelen dat een Doyenne du Comice peer rijp is?. De aanleiding van deze actie was de vernieuwde groente- en fruitafdeling.

Afstand verkleinen
Deze persoonlijke verhalen van boeren verkleinen de afstand tussen de consument en het product. Door boeren te laten vertellen, komt de consument beter te weten wat de herkomst van producten is en dit vergroot de betrokkenheid. Het authentieke karakter van streekproducten is populair omdat dit volgens de consument garant staat voor kwaliteit. Daarbij is ook het milieuaspect voor de consument belangrijk. Dit alles kan natuurlijk een positief effect hebben op de verkopen. Om ‘goed te boeren’ is het dus een slimme zet van deze supermarkten om boeren in te zetten voor de communicatie. Zijn er naast retailers ook andere bedrijven die terug kunnen grijpen naar hun oorsprong om het product dichter bij de eindgebruiker te brengen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in