Waar blijft nou die Chief Marketing Officer?


Als directielid zien we de marketing m/v steeds vaker opduiken, maar met name voor de grotere internationals, waar men juist verder weg staat van de markt en dus een sterke visie nodig heeft op de marktbewerking, lijkt een Chief Marketing Officer me een must. Niet dat een goede CEO daar geen ideeen over kan hebben, maar die heeft ook nog wat andere zaken aan zijn hoofd. Bovendien heeft deze vaak een financieel-organisatorische achtergrond.
Het is mij eerlijk gezegd niet geheel duidelijk waarom de situatie is zoals die is. Het belang van marketing is inmiddels toch wel doorgedrongen, zou je denken. Sterker nog, ik zou dit niet eens het tijdperk van de marketing meer willen noemen, want die hebben we al weer bijna achter ons. Iedereen weet wat marketing is en iedereen doet er al jaren aan, maar het wordt tijd voor een volgende stap. Op naar de wereld van geintegreerde marketing waarin een sterke marketingfocus, inclusief directe links naar communicatie en sales, een doordachte 1-op-1 marketingvisie en een sophisticated (online) beleid, een belangrijke plaats innemen in de overall bedrijfsstrategie. En vooral, dat dit ook een volwassen plek krijgt binnen het grote bedrijf.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNatuurlijk, in de grote mensen wereld gaat het allemaal om shareholders' value; steeds betere cijfers presenteren. Maar betere cijfers behaal je alleen door daadwerkelijk in staat te zijn om je producten/diensten aan de man te brengen. Goede marketing is de voedingsbodem voor betere cijfers. Een CFO kan die cijfers nog een beetje oppoetsen, maar als er geen producten meer verkocht worden, houdt het echt een keer op. Zelfs een corporate kwestie als overnamebeleid is in mijn ogen voor een belangrijk deel een marketingaangelegenheid.
Begrijp mij goed, ik zeg niet dat de CFO, CIO en COO geen zegje mogen hebben in het marketingbeleid. Het lijkt mij zelfs essentieel dat het beleid breed gedragen wordt. Ze mogen dus best hun mond opendoen, maar zich wel bewust zijn van hun sterktes en zwaktes:-) Ze hebben genoeg zelfontplooiingscursussen gevolgd, dus die kennen ze wel.
Het onderwerp heeft mij weer extra getriggered, omdat ik de kwestie hier in Azië ook tegenkom. Ik heb nu al een aantal keren gezien, dat men moeite om de lokale/regionale activiteiten (voor Azië dus) ten opzichte van de global organisatie te positioneren. Ook weer typisch een marketingvraagstuk, lijkt mij. De plek in de organisatie heeft tenslotte alles te maken met hoe je de doelgroep hier wilt benaderen, segmentatie en hoe je van prospects klanten maakt en van bestaande klanten loyalere klanten. Dat heeft volgens mij weinig met boekhouding te maken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid