Overslaan en naar de inhoud gaan

'Consument maakt online keuze maar koopt auto bij dealer'

Consumenten in de autobranche zullen de komende jaren steeds vaker internet gebruiken bij het oriënteren op een nieuwe auto, voorspelt de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten in de autobranche zullen de komende jaren steeds vaker internet gebruiken bij het oriënteren op een nieuwe auto, voorspelt de afdeling Automotive van .

related partner content for mobile comes here

Maar: de consument zal nog steeds een bezoek brengen aan de traditionele autodealer voordat hij daadwerkelijk over gaat tot aankoop. Internet stelt de consument in staat doelgerichter naar een autowinkel te gaan. Het oeroude showroomconcept is daarbij nog niet over de houdbaarheidsdatum heen, concludeert het onderzoeksbureau.

De particuliere autokoper zal in de toekomst de nieuwe auto niet via internet kopen. Wel neemt het oriënteren via internet sterk toe. In het aanschafproces spelen verschillende dimensies een rol. TNS NIPO onderzocht er zes. Het prijsniveau en het type verkoopkanaal (autodealer of anders) zijn de belangrijkste elementen in het aanschafproces. Daarna komt het persoonlijke contact met een verkoper. In dit contact wil de consument graag onderhandelen over de prijs. Minder belangrijk zijn de proefrit, de locatie van één of juist meerdere verkooppunten en de inruil van de huidige auto.

Onderzocht is of de verkoop van (nieuwe) auto's via internet zich net zo zal ontwikkelen als bijvoorbeeld de verkoop van reizen via internetwinkels. Er is gevraagd hoe men denkt over een taxatie of proefrit aan huis, besteld via het internet. Dit zijn zaken die uitstekend bij de verkoop via internet passen, maar waar de consument niet bepaald op zit te wachten.

Een aantal mogelijkheden die verkoop via internet zou kunnen bieden, zijn voor een groot aantal consumenten helemaal onacceptabel. Daarbij valt te denken aan het niet kunnen inruilen van de huidige auto (81 procent) en het niet kunnen maken van een proefrit (69 procent). Maar ook in een virtuele proefrit op internet (63 procent) en een virtuele showroom op internet (47 procent) zien maar weinig mensen brood.

Aan de hand van een wereldwijd gebruikt model met een aantal standaardvragen is een groep consumenten gesegmenteerd - de zogenaamde future shapers en future makers - die de toekomst van de automarkt sterk zullen beïnvloeden.

Kenmerkend aan deze groep is volgens TNS Nipo dat ze zich vaak of altijd via internet oriënteren (73 procent), vaker dan andere consumenten. Ruim een kwart (27 procent) zegt zeer veel waarde te hechten aan een single-brand dealer, meer dan dat andere consumenten dat doen.

Tot slot spreekt de daadwerkelijke aankoop via internet ze nog minder aan dan de overige consumenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
epim

Ik kan me voorstellen dat de consument de auto niet op het internet koopt. Een aankoop ontstaat na informatie te verzamelen en een proefrit om een band te krijgen. Dat laatste kan niet online. http://www.autobedrijftholland.nl/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in