Overslaan en naar de inhoud gaan

Suffe Producten: Poffertjes

In de serie 'Suffe Producten' in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog) laat Reyn Jongenelen, creatief directeur van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jongenelens gedachte: sommige producten hoef je niet wezenlijk te veranderen om ze uit het slop te trekken. Wat ze nodig hebben is een slimme herpositionering met als resultaat een nieuwe 'emotie' en een interessante marktpositie. Moet te doen zijn, toch? Deze keer: poffertjes.

related partner content for mobile comes here

Molens, tulpen, klompen, Brabants Bont, de Zaanse Schans, Hans Brinker... Welkom in Nostalgisch Nederland. Een land dat alleen toeristen kennen (want die zijn in de Keukenhof geweest).

Tradities
De Hollandse pot is van huis uit nogal (k)lomp. Boerenkool met worst heeft niet de allure van Chateaubriand. En sommige Hollandse gebruiken zijn wat eigenaardig: de haring-hoog-hap techniek of het kuiltje voor de jus.
(Misschien iets voor Maggi: 'Kuiltje Jus'.)
Na alles wat er nu maatschappelijk leeft, is er een grote kans op een revival van al wat Hollandsch is. Van Delfts blauw tot wentelteef. De vierdaagse is nu populairder dan ooit en menigeen verlangt naar een Elfstedentocht met koek en zopie. Ik zie dan ook een gouden toekomst voor zoiets oer-Hollands als het poffertje. Maar dan wel met de nodige innovaties.

The new Dutch Ravioli
De poffer positioneren als snack kan heel Hollands, gevuld met een plakje Hema-worst en Zaanse mosterd. Maar het kan ook 'Italian style' met kaas, tomaat en basilicum. Dan wordt het 'Poffi Capresi' (Bolognese of Carbonara kan natuurlijk ook).

Illustratie Pepijn Barnard/Art Associates

Of poffers met zalm en bieslook, net als Russische blini's, maar dan mini: de 'mini blini'. Vast lekker met Vodka. Op z'n Chinees kan 't lekker pittig met sambal: 'de hotpof'. Met de vorm kunnen we ook iets: een hartje gevuld met jam voor Valentijns- of moederdag met een Cupido-pijl als prikker. Of vierkant en helemaal 'zen' met zeewier, tonijn, surimi en soja-dip. Te eten met stokjes op z'n Japans, dan mag 't meteen wat kosten.

Organic
Het kan natuurlijk ook nog 'organic'. Met onbespoten slagroom en een compôte van scharrelvijgen. Verkoop het als functional food met multigranen, vitaminen en Omega 3. Als special: 'ProPoff' een rechtsdraaiende poffer met probiotica, een zegen voor je darmfauna.

Hippe drankjes erbij met ginseng en groene thee (maar dan lekker). Een goed doel sponsoren is ook een optie: 'Poffers for Peace'.

Home of the Poffer
De naam is belangrijk en zou oer-Hollands kunnen zijn: 't Poffer Paleis of 'de Pofferette'. Maar iets internationaals bekt beter: Dr. Poff of VanderPoff. De communicatie kan in de trant van: 'Get yourself Pofft at Dr. Poff's (en spaar de zegels voor een poffbroek). Ik zie ook mogelijkheden voor een Drive Thru met biologisch afbreekbare bakjes. Samen aan de Poffers in je Peugeot, met de wervende slogan: 'Go Poff yourself!'. Ook leuk als bumpersticker.

Hebt u nog producten waar u zich geen raad mee weet? Een frisse blik kan wonderen doen. Soms.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in