Overslaan en naar de inhoud gaan

SKO en Stir meten online kijktijd

Online afspeelduur en online kijkdichtheid van televisieprogramma’s kunnen nu in kaart worden gebracht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door innovaties in de meting maken SKO en Stir het nu ook mogelijk om te rapporteren over online afspeelduur en online kijkdichtheid van televisieprogramma’s. De eerste resultaten laten zien dat de scores voor de doelgroep 13-19 relatief hoog zijn. Oudere doelgroepenn scoren beduidend lager. Puntsgewijs:

related partner content for mobile comes here

- 1 op de 4 Nederlanders van 13 jaar en ouder (24,6%) kijkt minstens één keer per maand online een TV-programma terug. De groei in bereik van WEB-TV vlakt af in 2012.
- Het bereik van uitgesteld kijken via de televisie (UGK) groeit in 2012 harder dan online terugkijken (bereik UGK groeit van 33,4% naar 44,1%).
- De gemiddelde Nederlander kijkt zo’n minuut per dag online naar TV-programma’s, tegen vijf minuten uitgesteld kijken via de televisie per dag.

Kijktijd
Nederlanders van 13 jaar en ouder besteden gemiddeld één minuut per dag online aan het terugkijken van hele TV-programma’s. Via de TV wordt per dag vijf minuten uitgesteld gekeken. In beide gevallen bescheiden getallen, maar met verschillen op doelgroepniveau.

Online kijkdichtheid televisiecontent
Omdat online kijktijd nu beschikbaar is, kan ook de online kijkdichtheid worden berekend. Deze is nog laag voor veel programma’s en sommige programmatitels zijn nog helemaal niet online beschikbaar. Wel is duidelijk te zien is dat er op titelniveau grote verschillen zijn. Zo wordt Goede Tijden Slechte Tijden vooral online teruggekeken en minder via de televisie. Een programma als TheVoice Kids wordt juist meer via het televisietoestel teruggekeken dan online. Het kijkgedrag verschilt wel sterk per doelgroep. In de cijfers is te zien dat de doelgroep 13-19 de heavy users van online televisiecontent zijn.

SKO rapporteert inmiddels vier jaar in samenwerking met STIR over het online kijkgedrag van de totale Nederlandse bevolking en in verschillende doelgroepen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in