Overslaan en naar de inhoud gaan

Savedrives: ik rij veilig, of ik rij niet

Met meer dan honderdduizend verkeersongelukken per jaar kunnen we in Nederland wel wat extra zekerheid onderweg gebruiken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met Savedrives kruip je met een geruster hart achter het stuur. De app beschermt, filmt en volgt je rijgedrag, en brengt je ritadministratie op orde.  

related partner content for mobile comes here

Nu al geroemd als beste bijrijder, maar in feite is het slechts vijf jaar geleden dat Arthur Postmus voor het eerst dacht aan een systeem om de veiligheid in de auto te vergroten. ‘Oorspronkelijk was het idee om een verborgen camera in te bouwen in het dashboard, die de beelden doorstuurt naar je telefoon. Gaandeweg evolueerde het idee echter mee met de stormachtige mobiele ontwikkelingen.’

eCall ingehaald
Telefoons werden smartphones, compleet met geavanceerde camera, zodat Arthur een eCall-formule kon inbouwen in het toestel. ‘eCall brengt bij een ongeval automatisch de nooddiensten op de hoogte, en geeft je coördinaten door.’ Het is wat de EU al in 2002 verordonneerde. Neelie Kroes heeft nu aangekondigd dat een dergelijk systeem vanaf 2015 verplicht is ingebouwd in iedere Europese auto. Totaal niet van deze tijd, vindt Arthur. ‘Waarom zou je een peperduur apparaat plaatsen, terwijl een smartphone het veel beter kan?’.

€ 2,69 in plaats van € 100,00
kan naast een bericht aan de hulpdiensten een filmpje bijvoegen van de laatste vijf seconden voor het ongeluk. En de app kost maar € 2,69 in plaats van honderd euro voor een ingebouwd alternatief.  Arthur: ‘Een ander voordeel is dat een smartphone weinig weegt en solide is, net als de houder waarin je ‘m plaatst. Dat maakt ‘m zeer ongeluk-proof, in ieder geval lang genoeg om de alarmcentrale in te schakelen. De telefoon gaat piepen, en de autobestuurder heeft dertig seconden om op ‘I am okay’ te tikken. Zo niet, dan stuurt de telefoon een bericht uit naar de alarmcentrale en geeft de coördinaten door.

Zwarte doos
Het heeft veel weg van de zwarte doos in vliegtuigen. Tijdens de rit registreert de telefoon wat er gebeurt. Hierbij worden steeds de laatste dertig minuten gefilmd, opgeslagen en weer overschreven. ‘Natuurlijk wordt dit voor een deel als amusement gebruikt; wanneer je achter een oude Kever zit, als je iemand rare toeren uit ziet halen op de weg, of als er een kudde koeien over de weg loopt. Je kunt uit de videoregistratie knippen en uploaden wat je wilt.’ Ook als het misgaat. Bij de afhandeling van schadeclaims hoeven verzekeraars niet te vragen om een situatieschets – het bewijs staat op film.

Vraag komt vooral uit het buitenland
Sinds de app begin maart dit jaar in de App Store verscheen, heeft Savedrives gemiddeld honderd downloads per dag. Arthur: ‘Meer dan de helft komt uit de VS, daar is kennelijk veel animo. Daarna zijn Engeland en Duitsland de grootste afzetgebieden. Daar zullen we in de updates rekening mee moeten houden. Het is de kunst om het tempo van de ontwikkelingen bij te houden, en het liefst altijd een stapje voor te zijn.’

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de Innovation Awards 2014. Heb jij ook een innovatief concept? Schrijf je in.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in