Referral vs. affiliate programs
Steeds vaker duikt op mijn scherm de term referral program op. Gisteren zag ik dat zelfs bij Google zo'n eigen incentive programma in de steigers staat.
Een referral programma is in mijn ogen hetzelfde als affiliate marketing waarbij bedrijven een commissie of een vast bedrag betalen aan elke partnersite die voor een click, informatie-aanvraag, nieuwsbrief-inschrijving of daadwerkelijke verkoop zorgt. Doorverwijzen (referring) is dus eigenlijk al wat 'ouderwetse' affiliates dagelijks doen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaWat de betekenis van de term referral anders maakt dan affiliate is mij dus niet duidelijk. Ik kan eigenlijk maar een mogelijk verschil ontdekken. De conversie bij een affiliate programma is vaker een verkocht product of dienst. Terwijl de term referral meer verwijst naar het aanleveren van een mogelijke (doorver)koper, nieuw lid of een geschikte sollicitant. Het zijn verwijzingen naar een actie die nog komen gaat. Of weet iemand beter uit te leggen of er verschil is? En wat dan?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid