Overslaan en naar de inhoud gaan

NMa akkoord met overname AD door PCM

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft geen bezwaar tegen de krachtenbundeling tussen PCM en AD Nieuwsmedia.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De concurrentiewaakhond meldt in te stemmen met de overname van het belang van Wegener in AD Nieuwsmedia. Het bedrijf komt daardoor volledig in handen van PCM.

related partner content for mobile comes here

Volgens de NMa is de concurrentiedruk tussen de PCM-kranten en de AD-uitgaves beperkt, ondanks de sterke positie van de bedrijven in de Randstad. Uit onderzoek van de NMa blijkt dat AD-abonnees een sterkere voorkeur hebben voor De Telegraaf (binnen de Randstad) of een regionaal dagblad (buiten de Randstad) dan voor de andere PCM-dagbladen als alternatief voor het AD.

De Telegraaf en de regionale dagbladen richten zich daarbij op dezelfde doelgroep als het AD, die afwijkt van de doelgroep van de Volkskrant en Trouw. Daarnaast is de prijs van het AD en De Telegraaf beduidend lager dan die van de Volkskrant en Trouw, waardoor de positie van De Telegraaf als grootste concurrent van het AD sterker kan zijn dan wat blijkt uit de lezersvoorkeuren.

Ook is volgens de NMa uit het onderzoek gebleken dat het aantal AD-lezers dat bij een prijsverhoging/kwaliteitsverlaging zal overstappen naar de Volkskrant en Trouw zeer beperkt is. Ten slotte is het aannemelijk dat het AD meer concurrentiedruk ondervindt van gratis dagbladen dan bijvoorbeeld de Volkskrant of het NRC Handelsblad, zo concludeert de waakhond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in