NMa akkoord met overname AD door PCM


De concurrentiewaakhond meldt in te stemmen met de overname van het belang van Wegener in AD Nieuwsmedia. Het bedrijf komt daardoor volledig in handen van PCM.
Volgens de NMa is de concurrentiedruk tussen de PCM-kranten en de AD-uitgaves beperkt, ondanks de sterke positie van de bedrijven in de Randstad. Uit onderzoek van de NMa blijkt dat AD-abonnees een sterkere voorkeur hebben voor De Telegraaf (binnen de Randstad) of een regionaal dagblad (buiten de Randstad) dan voor de andere PCM-dagbladen als alternatief voor het AD.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Telegraaf en de regionale dagbladen richten zich daarbij op dezelfde doelgroep als het AD, die afwijkt van de doelgroep van de Volkskrant en Trouw. Daarnaast is de prijs van het AD en De Telegraaf beduidend lager dan die van de Volkskrant en Trouw, waardoor de positie van De Telegraaf als grootste concurrent van het AD sterker kan zijn dan wat blijkt uit de lezersvoorkeuren.
Ook is volgens de NMa uit het onderzoek gebleken dat het aantal AD-lezers dat bij een prijsverhoging/kwaliteitsverlaging zal overstappen naar de Volkskrant en Trouw zeer beperkt is. Ten slotte is het aannemelijk dat het AD meer concurrentiedruk ondervindt van gratis dagbladen dan bijvoorbeeld de Volkskrant of het NRC Handelsblad, zo concludeert de waakhond.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid