Nieuwe campagne KWF Kankerbestrijding
KWF Kankerbestrijding verheft in deze opvallende publiekscampagne het leesteken 'komma' tot symbool van de strijd tegen kanker. Het lees-teken 'punt', dat in het leesteken 'komma' verandert, symboliseert dat de diagnose kanker geen punt achter het leven zet. De komma is het begin van een strijd die nog gevoerd moet worden, door zowel mensen met kanker en hun naasten, als door mensen die kanker hebben overleefd. Daarmee wordt de punt altijd een komma, soms voor korte tijd, soms voor lange tijd. KWF Kankerbestrijding strijdt daarin waar mogelijk mee. De campagne is ontwikkeld door Saatchi & Saatchi, Amsterdam.
"Deze campagne is nodig omdat veel mensen nog altijd de diagnose kanker ervaren als een doodvonnis. Dit geeft een gevoel van machteloosheid. Toch kan de helft van alle kankerpatiënten inmiddels uit eigen ervaring vertellen dat kanker niet altijd het einde hoeft te zijn. Met deze campagne willen we hoop geven, en tegelijkertijd laten zien dat er nog een grote strijd tegen kanker moet worden gevoerd, ook voor al diegenen voor wie kanker wél het einde betekent", aldus mr. dr. Marten Oosting, voorzitter van KWF Kankerbestrijding.
Maar ondanks de hoopvolle resultaten is er nog een enorme inspanning nodig. Wetenschappelijk kankeronderzoek is de enige mogelijkheid om de vooruitzichten voor de patiënt met kanker daadwerkelijk te verbeteren. De urgentie van dit wetenschappelijk onderzoek is groot: ruim één op de drie mensen in Nederland krijgt kanker. Elk jaar opnieuw krijgen 65.000 mensen de diagnose kanker. Dit aantal zal in 2015 zijn gestegen tot op zijn minst 85.000 per jaar. Bijna iedereen in Nederland krijgt in zijn of haar directe omgeving met kanker te maken. In totaal zijn 400.000 mensen in Nederland in behandeling voor kanker. Voor veel mensen betekent kanker wél het einde. Jaarlijks overlijden 37.000 mensen aan kanker. Dit geeft voor veel mensen het beeld dat de diagnose kanker het doodvonnis is.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Roepnaam KWF Kankerbestrijding
De officiële naam Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding werd op vele manieren afgekort. Dit leidde niet alleen tot grote verwarring bij het publiek, ook de media hanteerden vele namen. De meeste mensen dachten dat er twee organisaties waren, een 'Koningin Wilhelmina Fonds' en een 'Nederlandse Kankerbestrijding'. Daarom heeft het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding besloten zijn officiële naam voluit te laten bestaan, maar de roepnaam voortaan in te korten tot KWF Kankerbestrijding. 'Kankerbestrijding' omdat dit direct aangeeft waar de organisatie voor staat, en dit de naam is waaronder de organisatie het meest bekend is bij het grote publiek. 'KWF' uit respect voor de oprichtster, koningin Wilhelmina en uit respect voor haar kleindochter, koningin Beatrix, die nu beschermvrouwe is.
Om de herkenbaarheid te vergroten zal de krab, doorboord met het zwaard, als symbool van kankerbestrijding in het logo worden 'vastgeklikt' aan de nieuwe roepnaam KWF Kanker-bestrijding. De kleuren rood wit blauw symboliseren het Nederlandse karakter van de organisatie. De naam KWF Kankerbestrijding is symbolisch geplaatst in het koninklijke blauw. De KWF-website zal vanaf nu te vinden zijn onder de naam www.kwfkankerbestrijding.nl.
KWF Kankerbestrijding gaat er vanuit dat het nog minimaal een half jaar zal duren voordat de naam echt is ingeburgerd, vooral omdat de nieuwe roepnaam op vervangingsbasis wordt ingevoerd. De 1600 plaatselijke KWF-afdelingen zullen voor het eind van dit jaar de bekende winkelbusjes voorzien van de nieuwe naam. Oude voorraden worden eerst opgemaakt, en zonodig omgestickerd. KWF Kankerbestrijding verspreidt bijvoorbeeld jaarlijks twee miljoen gratis voorlichtingsfolders over kanker en kankerbestrijding. Logo en huisstijl zijn ontwikkeld door Tel Design, Den Haag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid