(Nieuw marktonderzoek) Voluit vanaf 50: deel 2
Het Familie Kenniscentrum (FKC) heeft de potentie van de 50-plusdoelgroep opnieuw in kaart gebracht. Dit onderzoek is het vervolg op het eerste deel uit 2005 en is een bundeling van feiten en cijfers over de 50-plusmarkt in 2012.
De publicatie ‘Voluit vanaf 50 – deel 2’ geeft inzicht in wie de 50-plusser van nu is en wat hen bezighoudt.
Daarnaast geeft het marketeers inzicht in hoe ze de 50-plusser kunnen bereiken.
Dubbele vergrijzing
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Maar liefst 5,8 miljoen 50-plussers vertegenwoordigen op dit moment zo’n 36% van de Nederlandse bevolking. Dit aandeel zal volgens het CBS toenemen tot 7,5 miljoen (45%) in 2030.
Deze vergrijzing blijkt dubbel en structureel. Dubbel omdat mensen niet alleen ouder worden, maar ook omdat steeds méér mensen ouder worden. Structureel omdat het aandeel 50-plussers ook na het hoogtepunt van de vergrijzing in 2045 constant zal blijven.
Consumentengedrag
De 50-plussers van nu zijn kapitaalkrachtige consumenten. Dat heeft te maken met de hoogte van hun inkomen, hun lasten en de omvang van hun vermogen. Vrouwen blijken het meest te besteden; zij beheren het geld en beslissen erover. Daarbij stellen ze hoge eisen aan prijs, kwaliteit en service.
Mediabereik
De meeste 50-plussers gebruiken vooral de media waarmee ze vertrouwd zijn. Op internet maken 50-plussers een inhaalslag en ook social media zijn in opkomst. Op dit moment gebruikt 47% van de 50-64 jarigen sociale websites, terwijl dit een jaar geleden nog maar 22% was.
Communicatie
Leeftijd is geen allesbepalend criterium. Binnen de 50-plusdoelgroep zijn verschillende segmenten te onderscheiden. Enkele segmentatiemethoden voor de 50-plusmarkt zijn in deze publicatie op een rij gezet. Zo blijkt segmentatie op levensfase, levensstijl, generatie, gezondheid en inkomen duidelijke marketingstrategieën op te leveren. Ook segmentatie op type 50-plusconsument kan tot goede resultaten leiden.
Wensen
Iedere generatie heeft zo zijn eigen wensen en behoeften. Aspecten die belangrijk zijn voor 20-49 jarigen, zoals geld, komen ook terug bij verschillende segmenten binnen de 50-plusdoelgroep, echter dan worden ze als minder belangrijk gezien. Daarentegen wensen ze steeds vaker een goede gezondheid.
50-plussers geven aan dat in reclames niet speciaal met hun leeftijd rekening gehouden hoeft te worden. Waar 50-plussers vooral behoefte aan hebben, zijn waarden als echtheid, herkenning, begrip en humor. Schreeuwerigheid, onduidelijkheid en onechte emoties werken averechts.
Onderzoek
De 87 pagina’s tellende publicatie ‘Voluit vanaf 50 – deel 2’ is gebaseerd op een grootschalig literatuuronderzoek, zowel offline als online. De publicatie is via deze link gratis te bestellen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid