Overslaan en naar de inhoud gaan

(Nieuw marktonderzoek) Voluit vanaf 50: deel 2

Senioren van nu zijn actief, zelfstandig, vitaal en kapitaalkrachtig. En belangrijker nog; ze zijn benaderbaar, toegankelijk én te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Familie Kenniscentrum (FKC) heeft de potentie van de 50-plusdoelgroep opnieuw in kaart gebracht. Dit onderzoek is het vervolg op het eerste deel uit 2005 en is een bundeling van feiten en cijfers over de 50-plusmarkt in 2012.
De publicatie ‘Voluit vanaf 50 – deel 2’ geeft inzicht in wie de 50-plusser van nu is en wat hen bezighoudt.
Daarnaast geeft het marketeers inzicht in hoe ze de 50-plusser kunnen bereiken.

related partner content for mobile comes here

Dubbele vergrijzing

Maar liefst 5,8 miljoen 50-plussers vertegenwoordigen op dit moment zo’n 36% van de Nederlandse bevolking. Dit aandeel zal volgens het CBS toenemen tot 7,5 miljoen (45%) in 2030.
Deze vergrijzing blijkt dubbel en structureel. Dubbel omdat mensen niet alleen ouder worden, maar ook omdat steeds méér mensen ouder worden. Structureel omdat het aandeel 50-plussers ook na het hoogtepunt van de vergrijzing in 2045 constant zal blijven.

Consumentengedrag

De 50-plussers van nu zijn kapitaalkrachtige consumenten. Dat heeft te maken met de hoogte van hun inkomen, hun lasten en de omvang van hun vermogen. Vrouwen blijken het meest te besteden; zij beheren het geld en beslissen erover. Daarbij stellen ze hoge eisen aan prijs, kwaliteit en service.

Mediabereik

De meeste 50-plussers gebruiken vooral de media waarmee ze vertrouwd zijn. Op internet maken 50-plussers een inhaalslag en ook social media zijn in opkomst. Op dit moment gebruikt 47% van de 50-64 jarigen sociale websites, terwijl dit een jaar geleden nog maar 22% was.

Communicatie

Leeftijd is geen allesbepalend criterium. Binnen de 50-plusdoelgroep zijn verschillende segmenten te onderscheiden. Enkele segmentatiemethoden voor de 50-plusmarkt zijn in deze publicatie op een rij gezet. Zo blijkt segmentatie op levensfase, levensstijl, generatie, gezondheid en inkomen duidelijke marketingstrategieën op te leveren. Ook segmentatie op type 50-plusconsument kan tot goede resultaten leiden.

Wensen

Iedere generatie heeft zo zijn eigen wensen en behoeften. Aspecten die belangrijk zijn voor 20-49 jarigen, zoals geld, komen ook terug bij verschillende segmenten binnen de 50-plusdoelgroep, echter dan worden ze als minder belangrijk gezien. Daarentegen wensen ze steeds vaker een goede gezondheid.

50-plussers geven aan dat in reclames niet speciaal met hun leeftijd rekening gehouden hoeft te worden. Waar 50-plussers vooral behoefte aan hebben, zijn waarden als echtheid, herkenning, begrip en humor. Schreeuwerigheid, onduidelijkheid en onechte emoties werken averechts.

Onderzoek

De 87 pagina’s tellende publicatie ‘Voluit vanaf 50 – deel 2’ is gebaseerd op een grootschalig literatuuronderzoek, zowel offline als online. De publicatie is via gratis te bestellen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in