Overslaan en naar de inhoud gaan

Niet huilen maar dimmen

Er zijn twee manieren om tegen veranderingen aan te kijken: DIM en DIP. Oftewel Denken In Mogelijkheden of Denken In Problemen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als een markt op zijn kop wordt gezet door 1. een nieuwe techniek 2. nieuw klantinzicht
3. conventiedoorbraak of 4. een combinatie hiervan, wordt DIP en DIM gedrag duidelijk zichtbaar.

related partner content for mobile comes here

Neem de muziekbranche. Door internet en peer to peer uitwisseling is deze markt op zijn kop gezet. De conventie van het kopen van CD's in een CD zaak is doorbroken. Mensen wisselen muziek uit zonder te betalen. Het oude business-model werkt niet meer.

DIP gedrag is tranen met tuiten huilen dat het niet mag, niet fair is en dat de overheid iets moet doen. CD winkels die in dit gedrag blijven steken, tekenen zelf voor hun lot: op naar het faillissement.

DIM gedrag is alert zijn op de mogelijkheden die er zijn als marktomstandigheden radicaal wijzigen. Er ontstaan altijd nieuwe verdienmodellen als de stof is opgetrokken.

DIM gedrag in de muziekbranche is de focus richten op andere inkomstenbronnen zoals concerten, merchandising of op de mogelijkheid om vele kleine bandjes bij een klein publiek te introduceren tegen lage kosten (long-tail) met kans op groot succes: als je genoeg hengels in de vijver hebt, vang je vanzelf een vis.

De Free Record Shop bijvoorbeeld heeft op tijd DIM gedrag laten zien en haalt nu nog maar een derde van de omzet uit muziek (bron FD). Het overgrote deel van de omzet van deze keten komt uit DVD's, spelletjes en concerttickets. Echte ondernemers vertonen altijd DIM gedrag.

Ik onderschat de problemen in de muziekindustrie zeker niet. Maar, wat er ook gebeurt, door verandering ontstaan altijd nieuwe businesskansen. De kunst is ze te zien. En zien begint bij denken in mogelijkheden. DIMmen dus!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in