Overslaan en naar de inhoud gaan

Minimaal één week geen smartphone achter het stuur

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en TeamAlert dagen automobilisten vanaf 28 oktober 2013 uit om minimaal een week lang hun smartphone te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[PERSBERICHT]

related partner content for mobile comes here

Een aantal seconden je aandacht niet bij de weg hebben, omdat je bezig bent met social media of het verzenden van berichten, is héél riskant voor jezelf èn voor andere weggebruikers. Het verkeer vraagt nu eenmaal de volledige aandacht. Social media en verkeer gaan niet samen. Deze actie is onderdeel van de campagne ‘Aandacht in het verkeer’ van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door de gebundelde kracht van TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland is het mogelijk een brede groep verkeersdeelnemers aan te spreken.

De start van de uitdagingMaandag 28 oktober a.s. starten de campagneteams van VVN en TeamAlert hun actie vanaf 16.00 uur bij wegrestaurant De Lucht-West (langs de A2, 10 km voor Den Bosch). VVN-ambassadeur en presentator van het TV programma Wegmisbruikers André van der Toorn zal hier als eerste de uitdaging aangaan.
De campagneteams zijn daarna op verschillende locaties in het land te vinden om zoveel mogelijk jonge en zakelijke automobilisten hun ervaringen te laten delen, het gevaar in te laten zien middels een testrit in de simulatoren en daarmee verandering van gedrag te stimuleren.

Ervaringen delen
De actie laat automobilisten ervaren hoe het is als je minimaal één week bewust je smartphone niet gebruikt wanneer je aan het verkeer deelneemt. Veilig Verkeer Nederland en TeamAlert zijn benieuwd naar de belevenissen van de deelnemers en vragen deze te delen, zodat ook andere rijders getriggerd worden om mee te doen aan de actie. Als beloning ontvangen ze een foto, een gadget of maken ze kans op een leuke prijs.

Nard Gilsing, projectleider TeamAlert: “We willen dat jongeren een deal met zichzelf sluiten om de smartphone minimaal een week links te laten liggen tijdens het autorijden. Terwijl jongeren de deal met zichzelf maken, worden ze door het voorlichtingsteam gefotografeerd. Deze foto kunnen ze bij thuiskomst op Facebook terugvinden en helpt ze herinneren aan de afspraak die ze hebben gemaakt.”
Zakelijk rijders
Ook het bedrijfsleven neemt haar verantwoordelijkheid. De campagne wordt inmiddels gesteund door 18 bedrijven (www.veiligverkeernederland.nl/bedrijven/helpen). “Veel mensen zitten dagelijks op de weg voor hun werk. En zij gebruiken hun smartphone voor zakelijke gesprekken of mailberichten”, aldus VVN woordvoerder Rob Stomphorst. “Door de zakelijk rijders uit te dagen mee te doen met deze actie, roepen we bedrijven en hun werknemers op hun commitment te tonen bij een verantwoord gebruik van smartphones tijdens verkeersdeelname.”

Agenda Veilig Verkeer Nederland
28 oktober – De Lucht-west (A2)
De overige 9 inzetten van het VVN-campagneteam vinden plaats in de maand november op locaties verspreid door het land. Wilt u weten wanneer we uw regio bezoeken, neem dan gerust contact met ons op.

TeamAlert
22 oktober – SnowWorld (Landgraaf)
25 oktober – De Uithof (Den Haag)
28 oktober – De Lucht-west (A2)
1 november – Go Planet (Enschede)
8 november – Foodstrip (Amsterdam)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in