Overslaan en naar de inhoud gaan

Merken halen creatie in huis

Creatieven worden steeds vaker direct door adverteerders ingehuurd, of komen full time in dienst van het merk. Welke motieven zitten hier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Adformatie nummer 05, morgen op de mat, schrijft Nils Adriaans dat adverteerders steeds vaker de creatieve regie in eigen hand nemen. Creatieven worden zelfs in dienst genomen.

related partner content for mobile comes here

De voorbeelden van merken die direct met creatieven werken, stapelen zich snel op. Zo maakten FrieslandCampina, Wehkamp én het nieuwe watermerk Marie- Stella-Maris een commercial zonder tussenkomst van een bureau.

Wehkamp heeft een vaste reclamechef in dienst en beschikt over een team freelance strategen en creatieven. Bij G-Star zitten ook ex-reclamemensen, onder andere op strategie. Het kledingmerk gebruikt laatst alleen een postproductiemaatschappij voor de commercial.

Ook Suitsupply bedenkt de uitingen zelf, het bedrijf huurde hiervoor bijvoorbeeld topfotograaf in:

Alwine de Jong was ex-algemeen en creatief directeur van Y&R Amsterdam, maar werd adjunct-directeur communicatie bij ASR. Ze is verantwoordelijk voor de uitingen van ASR, De Amersfoortse en Ditzo. De Jong zegt tegen Adformatie: ‘Binnen de marketingafdeling van ASR hebben we een controller die het financiële stuk stuurt en een team voor marketing intelligence, dat al het onderzoek en een groot dashboard beheert. We willen erbovenop zitten: alles meten, weten en fact based werken. Het is maar een kleine stap om daar creatieven, strategen en producers aan toe te voegen.’

Wat zijn de consequenties voor bureaus? De Jong denkt: ‘Het is een ontwikkeling die vraagt om een nieuw zelfbewustzijn aan adverteerders- én bureaukant. Klant-bureaurelaties transformeren van “full” menu naar
à la carte; een klant die weet wat hij wil doet bij een bureau een veel gerichtere bestelling, bijvoorbeeld een tv-script, of een activatie, in plaats het hele menu. Goede bureaus blijven relevant voor adverteerders, al was het alleen maar voor hun kritische second opinion, specialistische strategische kennis of topkwaliteit in creatie.’

Lees het hele artikel in Adformatie 05-2013, die vrijdag 1 maart op de mat valt.

Bron: Adformatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in