Overslaan en naar de inhoud gaan

Gilles de la Croisette

Een en al gekkigheid bij Cannes Lions
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf.com
Miniatuurvoorbeeld
© 123rf.com

“Retirer vos lacets s&;il vous plaît!”. Of ik de veters uit mijn schoenen wilde halen. Een minuut later sloeg de celdeur dicht en was het stil. En de week begon zo veelbelovend, met een studiereisje naar het Cannes Lions reclamefestival. Men denkt dat reclamebreinen draaien op een Mad Men dieet van coke en Jack Daniels. Maar het is burgerlijk buffelen met automatenkoffie. Een slopende zoektocht naar die ene truffel in de Dordogne. Belangrijk dus om af en toe inspiratie te tanken.

related partner content for mobile comes here

De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame. Reclame vertelt normaal gesproken dat het product zo verdomd goed is, dat je het maar beter direct op een loopje kunt zetten naar de dichtstbijzijnde winkel. Retteketet naar BeterBed en razendsnel naar Vleeskroket.nl.

Maar reclame is de laatste jaren een winwinwereld geworden waarin het mes aan twee kanten moet snijden: goed voor verkoop en maatschappij. Zuid-Afrikaanse bierbrouwers ontwikkelden een viltje waarmee vrouwen hun drankje kunnen controleren op &;rape drug&;. Toyota Australië bouwde zenders in alle Landcruisers en hiermee een veilig communicatienetwerk in het voor gsm-zenders onbereikbare binnenland.

Vergeten we bijna nog de grote winnaar van het festival: de Next Rembrandt campagne van ING. De computer scande alle Rembrandts op kleurgebruik, kwastaanzet en verhoudingen. En printte een compleet nieuwe Rembrandt in 3D. Reclamecreatieven komen straks niet meer van de kunstacademie maar van de TU Delft. En de Grand Prix gaat volgend jaar ongetwijfeld naar het Puma scheurshirt dat automatisch aan flarden gaat als de tegenstander in de buurt komt. Kaartennaaiers als Robben kunnen zich de schwalbe voortaan dus besparen.

Cannes Lions is overigens een feest voor de geest, maar niet voor de portemonnee. Aan de Croisette doet een biertje met twee olijven 15 euro, een hotel 400 euro en een passe-partout voor de tentoonstelling 2500 euro. Waanzin, Gilles de la Croisette!

Logisch dat je in de veronderstelling bent dat champagnekoeler, badjas, hotelföhn en flatscreen dan bij de prijs zijn inbegrepen. De douane op Nice Airport dacht daar anders over. Na een kleine visitatie en een nachtje stromatras vlieg ik toch tevreden terug. Zonder goody bag maar met een kloppend hoofd vol ideeën.

Deze column staat vandaag ook in Het Parool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in